%$&^*()**%#)(&*^%%#@#

Assalamualaikum...

Pagi-pagi lagi tadi dengan semangatnya aku call Bendahari UPM sebab nak check pasal pembayaran yuran aku yang tertunggak arituh. Seperti biasa aku akan contacy dgn Pn Y sbb dia yang uruskan hal pembayaran yuran kami sejak dr first sem lagi..

aku : Assalamualaikum Pn Y. saya ni Siti Rahayu matrik no GS130**

Pn Y : ha.. kenapa?

aku : saya nak check dgn Pn pasal yuran saya

Pn Y : Jap.......(sambil dgr dia dok ketuk2 keyboard) .. ok.. dah selesai. takde hutang

aku : sy nak check samada ade lebih atau tak..

Pn Y : awak abis bila ? (ya allah tanya lagik.dah 10 kali aku rasa dia tanya.setiap kali aku call)

aku : bulan dec arituh dah abis

Pn Y : Dec ke Nov?

aku : sepatutnya Nov saya ade final presentation tp lecturer busy so tangguh ke dec

Pn Y : awak register ke tak masa sem dec?

aku : (isk laaaaaaaaaa takkan dia tak nampak dlm sistem aku daftar ke idak...) Tak.

Pn Y : ok ..dah clear..

aku : tau..saya nak check sbb arituh sy byr dgn KWSP penuh tapi kan MARA dah byr RM1500 tuh and dulu Puan mintak fakulti hantar surat kepada Bendahari bgtau kata MARA dah byr pada fakulti. Jadi saya nak tau la nak check samada 1500 tuh di kira sekali atau tidak.

Pn Y : KWSP? hmm tuh bukan saya jaga. tuh Pn Z. Nanti saya pass awak dgn Pn Z. (sambil surun Pn Z angkat phone)

Pn Z : Ha?

aku : Sy nak tanya masalah berkenaan dgn yuran yg sy jelaskan dengan menggunakan KWSP airtuh

Pn Z : matrik number?

aku : GS130** (isk..awatla depa tak efisiyen ni..)

Pn Z : ha ok takde hutang.

aku : sy tahu saya takde hutang sy cuma nak check tentang balance duit sy yg sepatutnya di refund balik tuh RM1500.00. Sbb fakulti dah hantar surat ke bendahari kata yang MARA dah clearkan RM1500 tu.

Pn Z : Yang tu bukan saya jaga.. yang tu Pn Y..

aku : (eeeeeeeeeeeeee tensennnnnnn nyaaaaa ) abis tuh tadi Pn Y suh saya ckp dgn Pn Z ni Pn Z suh sy ckp dgn Pn Y balik..

Pn Z : Jap yer *sambil tergelak kecil.. baru la nak bunyi mesra sket*

depa berdua ckp aku dgr jer.. last sekali conclusionnya..

Pn Z : bg no phone awak.. nanti Pn Y call awak...


INIKAH PERKHIDMATAN YANG CEKAP?????????????

kalo nak tau sepanjang perbualan dgn kedua2 pegawai ni, mereka ckp mendatar jer.. mcm takde perasaan. nada percakapan tuh kite bleh agak muka dorang agaknya serius jer.. aku pernah jumpa Pn Y tap Pn Z tak pernah. Pn Y ni kalo jumpa mmg tak pernah senyum.. entah laaa...

Ina, lebih baik kamu check kamunya plak. KWSP tuh aku rasa dah kluo dah ceknya sbb Maz dah dpt dah.. tapi aku cdgkan kamu check balik dgn Fakulti dan juga bendahari.aku takut depa kire sem yg ni sekali.sbb yuran aku tuh asalnay depa kire juga sem dec2005/2006 nih

aku nasihatkan kepada kengkawan yg dok di bahagian servis...tolonglah.. jadilah lebih mesra dengan pelanggan anda.. ni tak.. time nak duit bukan main.. bila dah dpt duit...senyap jerrrr sabo jek laaa

adehhhhhh sakit dada aku!

Comments

Mummy Rizq said…
ni kena antar gi customer service nyer course 5 ari 5 malam....
Anonymous said…
salam.. kerenah birokrat memang menguji kesabaran kita. bosan2. entah bila nak berakhir.
aishah said…
huhuuu..aku kan kakyu keje buat service gak..tapi aku terbalik klien aku ni bila nak suh buat keje sampai meleh2 air liur senyum tapi bila aku pulak mintak paymemnt mak aiiiiiiii.....main sorok2 plak banyak lak alasan...bila suh buat keje nak cepat je..kalau boleh suruh buat harini semalam lagik nak siap bengong!!!!
Anonymous said…
Selalu dah kena macam ni, so, just layannnnnnnn.... ikut rentak mereka. Kalau mereka tegas, kita pun suara tak lembik. Kalau mereka acuh tak acuh, kita tempelak balik la... tak nak kerja, berenti...
Buleh dak macam ni ?? Ekekeke...
Ayu Mohamad said…
MB : aku rasa pon mcm tuh la depa kene dihantar p kursus hehehehe

GT : wsalam. tuh la mcm mana ek nak selesaikan masalah nih

CT : ko kene buli aaa dgn client ko

Kak Wani : selagi saya tak onvo hehehe saya taknak le ckp mcm tuh kak :P silap2 aribulan nanti org lain sy plak tak konvo hehehe
WRA said…
akak dengar cerita Pak Lah nak ambik org German utk ajar org2 kita pasal customer service ni...hmmmm...nak kena org luar jugak ke ajar mereka2 ni baru nak dengar kata...agaknya, kalau org kita yg buat seminar, masuk telinga kiri keluar telinga kanan kot....
Ayu Mohamad said…
kak wan : aik sampai mcm tuh sekalik..aduhhhh org German jugak kene ajo... sabo jek laaaaaaaaaaaa
Kaklong Syikin said…
This comment has been removed by a blog administrator.
Kaklong Syikin said…
hmm kekadang tu akak peliklah, dlm Quran dah ajor semua dah, tapi nape kita yg dikatakan ISLAM HADHARI ni susah no nak implementkan benda2 camni, adab bercakap umpamanya. sampai panggi org putih ajorkan..kalau kita check org putih ni punya manner yg baik2 tak terkejut kalau depa amik ajaran drp Islam sbnrnya.

tak perlah, kalau utk kebaikan.
Ayu Mohamad said…
Kak syikin terpost 2 kali so sy delete satu ek..
betul le tuh kak.. mmg betul sgt! semuanya Allah dah bgtau dlm Al Quran... tapi tuh semua perkara paling basic jer pun... bukan nak kene ade PHD ke Master ke baru leh praktikkan bende ni semua
aishah said…
hhahaha..kakyu aku rasa kan derang memnag cenggitu..aku ingat lagi masa aku teman mak pi klinik batu 9 tu,,,dengan muka yang masam nye..dah la dia yang silap pahtu nak marah2 mak pulak aku tampo gak kang..baru dia tahu..sabo je la..lagi satu tu kekadang aku gi submit borang depa ni macam hapa je garang la sangat konon....boleh blah masuk longkang setakat duk kaunter tu toksah berlagak arr....hampesh tul

huhuhu ober plak aku....hahahhahahahah...memnag betui pun ..
Nik Ha said…
Hai!
Sama cam dlm iklan kat tb tula weh! Kdg2 saje dorang nih tanak wat keje betul2. Tak paham yg kita bkn sajer jer nak tipon dorang. Bila kita tipon tu maknanya penting la tu bg kita. Saya kalau bab urusan duit nih mmg kena beria sket sbb kalau kita wat diam dorang dpt free je duit tu, takdenya nak bg balik kat kita.
Anonymous said…
kalau nak berurusan jangan guna phone, lain kali dtg sendiri jer, kalau layan pun lebih kurang, sound direct jer ayu...

sekali sekali jadi la brutal ekk :-)
Ayu Mohamad said…
CT : aku rasa ko mmg over hahahaha sbb ko komen byk kali.. :P sib baik aku tak ikut mak.. kalo aku yg ikut nescaya dah kene dah minah nurse yg berlagak sombong tuh..

NZNM : haaa ni kirenya bleh buat iklan Blog la pulak ek hahahaha.. pasal takmo depa dapat duit free le ni.. tuh yg beria2 call depa tuuu
Anonymous said…
baru boleh tinggal komen hehehe
Ayu Mohamad said…
jamri : kalo bisa aku jadi brutal hahaha *chewah baru hari tuh baca entry maid indon awak yg namanya Ana hehehe

takleh nak brutal lagik.. tunggu la lepas dah amik scroll seme nanti baru la bleh brutal :P

takkan sebab nak tanay pasal bende ni kene g sana..jauh tu serdang tuh isk isk.. kalo g palk kan nanti dorang takde la.. arituh sekalik dah terkena.. dah janji dah dgn Pn Y tuh tapi bila kite dtg dia siap g bank tuh.. iskk logik ka??? dah la time keje isk isk isk
terima kasih singgah di jowo pinter....

lama tak masuk UPM. baru jer hari tu dlm entry, aku cerita pasal jbtn imigresen dah ok, rupanya ada lagi jbtn kerajaan yang hampeh ekk..

salam
Ayu Mohamad said…
BP : wsalam...haaa tuh br satu.. tak tau le yg lelain dah berubah ke idak.. entah le depa nih sabo jek laaaa
NONIE AZIZ said…
huhuhu...lain kali buatt yang macaman Jamri pesan tu!!sound direct....
Sya said…
Betul kata Jamri tuh kena dtg sendiri. Kak sya ni hantar surat ke Perkeso pasal pertukaran nama company dr tahun 2000 tak buat2 hinggalah tadi ke sana.. jumpa pegawai baru le settle
Ayu Mohamad said…
MR : aku kene tunggu konvo dulu le dah dpt scroll hahahaha.. takut2 nanti depa marah kat aku kang haaa naya jaa aku

Kak Sya : mmg dah dtg dah arituh..tapi dorang kata akan disettlekan.ni saya call ni nak buat follow up ler kononnya.. adehhhh
aNIe said…
Kadang dlm sesebuah badan berkanun telalu banyak protokol membuatkan kerja menjadi lembab...lebih2 lagi kalau banyak yang bekerja spt. pahan dengan penukul...tunggu diketuk baru nak buat kerja...kenapa lah diorang ni tak bekerja kerana Allah...bukankan wang gaji yang diberi itu untuk berkhidmat kepada rakyat...tak rasa berdosa ke bila amanah itu di buat sambil lewa....
Rakimi said…
ayu, aku pun baru je kena main dlm tipon.. kurang asam betul.. surat register pun boleh sampai seminggu, ada ke patut. pas tu nam ambik surat letak dlm bakul seminggu lagi, pas tu nak bagi kerani taip dua minggu lagi, pas tu nak suruh bos dia sain lagi tah berapa minggu... mau je aku kentot atas muka dia semua.
zino said…
salam kenal.. kunjungan balas..

lain kali datang berurusan di tempat zino anda pasti dilayan dengan cekap tetapi mesra hehe..
Ayu Mohamad said…
Kak Lady : tuh la kak sy pun terpikir mcm tuh jugak.alangkah baiknya kalau niat dorang to Lillahitaala kan semuanya pasti jadi elok...


Kimi : kata ada piagam pelanggan.,.entah mana dorang letak piagam dorang tuh ek..

Zino : anda yakin?? hehehehe
*tima kasih dtg ke sini :)
ibuVouge said…
waaaa..kita yg baca rasa geram
jgn marah org gomen..
cemana nak jadi efisien..kalau dlm diri xde nilai untuk baiki diri sendiri
Ayu Mohamad said…
IV : sampai arini Pn Y tak call2 pun lagik.. kata nak call.. sabo jerr
ontahsapo said…
standard ! ni cerita gua...

kerja siap 16/2/2006
LO keluar 20/2/2006
sign and cop LO 21/2/2006

check dgn akaun, dia kata voucher belum masuk..(rupanya setelah merata aku call, diorang terlepas pandang buat voucher aku, skip 2 minggu)

call AG, dia kata diorang key in 17/3/2006

chq keluar ke maybank 27/3/2006, siap bagi chq number.

hari ni call bank, takder apa lagi pun, entah mana duit tu pegi...?

abih camno?

regards,
Ayu Mohamad said…
OS : apa nak buat.. sejak dari zaman tok adam lagi mmg dah mcm tuh agaknya standard dan kualiti org keje gomen..

tapi tak dinafikan mmg ade jugak yang keje bagus.. keje cepat. tapi kalo sorang dua je bagus yang lain tak bagus.. tak ke mana jugakkan kannnn
kasutVINCCI said…
sabar la ayu oii. Kv pun selalu jumpa pelanggan. harapnya kv tak macam tu.Hikssss
Ayu Mohamad said…
KV : bagus la kalo mcm tuh :)

Popular Posts