Kisah Angan-angan Part 1

Assalamualaikum...

Kisah 1

11 tahun yang lalu, aku pernah mengenali seorang sahabat yang aku namakan sbg Timah(nama samaran).. ketika itu aku baru sahaja melangkah ke program ijazah di UUM. Aku ditempatkan di kolej EON dan nak dijadikan cerita aku tinggal di blok A yang letaknya berasingan daripada blok2 yang lain di Kolej EON. Nak dijadikan cerita hanya aku dan Timah sahaja junior first sem yang ambil kursus IT di blok A. Maka jadilah kami seperti sahabat baik. Sebabnya, kami sekelas untuk semua paper yang kami ambil.. padahalnya sebelum ni masa Matriks aku tak penah lansung bersembang dengan dia..tapi tak kisah la aku ni jenis suka berkawan dan mmg selalu bersangka baik. tapi yang aku hairan dengan si Timah ni ialah dia tidak mempunyai kawan baik sedangkan aku dok berduka lara sebab terpisah dengan kawan2 aku semasa matriks. tapi dengan kehadiran Timah sedikit sebanyak mengubat rasa rindu aku pada kwn2 aku...

Bermula lah kisah kehidupan kami di kampus.. semakin hari aku semakin rasa ada sesuatu yang tidak kene pada si Timah..sebabnya.. ialah :

a) dia mempunyai tunang yg kaya raya yang dikenalinya sewaktu masih disekolah menengah. Tunangnya itu sanggup kerja jadi konduktor bas (wpun kaya giler) semata2 nak mengorat dia.

b) rumah tunangnya 3 tingkat + 1 tingkat di bawah tanah...cantik giler..

c) setiap hari khamis mlm jumaat Timah perlu berada di dalam biliknya kerana ada org bunian yang menjadi penjaganya yang akan melawat dan mengubati penyakit2 nya..

d) ade sekali tuh sewaktu aku dibilik, tiba-tiba, Timah naik dan mengatakan tunangnya baru saja dtg melawatnya dan baru saja balik.. aku? "laaaa kata nak panggil aku turun kalo tunang ko dtg" agak kecewa la sket hehehe sbb nak tgk la tunang dia yg kaya raya tuh hehehe...

e) gambar bertunang sehabuk pon tarak.. gambo tunang sendri pon lansung takde.. biasanya kalo dah tunang, mesti le letak gambo tunang kat meja study ker atau kat purse ker kan atau kat dlm almari ke kan.. yg ni lansung takde...

f) satu hari lepas abih kuliah kami berpisah sbb aku nak ke lab and Timah nak gi makan tetiba lepas dah selesai urursan masing2, tetiba Timah kata dia baru je jumpa mak mertua dia kat depan library. mak tunang dia dtg cari dia saje2... (moskel aku sbbnya.. johor dgn sintok tu jauh gilerr dah tu apa motif mak mertua dia dtg saje2 nak jumpa dia pastu kejap je plak tuh dlm 30 min camtuh)

g)tanpa pengetahuan aku si Timah ni rupanya membawa mulut ke sana sini bercerita pasal aku. yang sakit hatinya semua bende yang dia cerita tuh bende2 yang aku tak buat. dia pegi kolej lain melawat kengkawan dia pastuh dok cerita sana sini pasal aku.. aduhh.. aku mmg tak tahu menahu lansung pasal dia bawak mulut tuh.. until segala2nya terbongkar.

h) dia tak bleh pakai lipstik sebab bibir dia nanti akan kering dan mengelupas dan muka dia pon akan mengelupas sekali.gaya dia cerita mmg mengelupas tu mcm dlam cerita kat tv tuh. siap dia ckp penah sekali dlm bas on the way nak balik ke johor dia pena keras dalam bas tuh sbb kulit dia dah mengelupas satu badan and dia takleh nak gerak.pemandu bas yang tolong dia. sebab takde org nampak nak buktikan, aku dgn roomate aku percaya la cerita dia..

i) dia dulu pakai tudung, tapi sebab dia sakit and kepala dia tak leh bercover maka sebab tu dia bukak tudung..

j) tunang dia kaya raya bagi dia duit byk giler tapi dia hari2 mkn nasi dgn ikan jer.. tak penah amik byk2 lauk (kirenya mmg budget giler la mkn) alasan dia.. dia kene pantang mkn.. dia mmg kene mkn sikit jer.. ikan dan nasi je la...

k) aku tau dari cerita dia yang dia mmg anak org yg kurang berada.. sebab tgk gaya pakaian dia and cara dia tak mcm org kaya. tapi tuh la kannnn ada tunang yg bagi dia duit banyak giler tapi dressing biasa jer.. (aku bukan mengata cara dia dressing.. tak.. tapi aku nak tunjukkan point yg dia ni org kebanyakkan macam aku jugak laaa)

dan byk lagi yg aku malas nak ingat sebab merobek2 hatiku... hehehehe sebab bila kebenaran terserlah, aku mmg tensen gila... sbb aku ditipu hidup2..

yang nak dijadikan ceritanya ialah satu hari bila aku dan roomate aku kak laily dok sembang2 pasal Timah. Adik kak laily satu kelas dgn Timah masa matriks. so kak laily kata kebetulan dia tanya adik dia pasal Timah.. adik kak laily terus gelak beso.. sbbnya dia kata kami mangsa terbaru si Timah. mmg Timah ni suka cerita pasal bende2 tuh semua dia perasan yang tunang dia kaya seolah2 dia berangan2 la tuh... aku apa lagik mula la dok keluarkan semua kisah2 dia.. masa tuh la kami tersedar yg kami ditipu idup2 selam nih.. aduhhhh.. aku bertambah geram bila kwn2 aku mula menyampaikan pada aku tentang cerita2 yang dicanang oleh Timah pada kawan2 dia serta kawan2 aku dikampus.. diaorang semua kenal aku jadi diaorang nak confirmkan betul ke aku buat mcm tuh... masa tuh aku mmg ditahap maksima dah aku terus call mak aku kat Kl and aku kata aku nak balik umah sbb tensen.. siap nangis2 aku masa tuh sbb aku tak pernah bersangka buruk dgn org tapi bila org buat mcm tu kat aku mmg aku takleh nak terima kenyataan tuh.

Tak lama lepas segala2nya terbongkar, Timah berhenti belajar! alasan dia tunang dia yg kaya raya tuh nak pinang dia.. tak yah belajar lagi dah.. tapi cerita dari rakan sekampungnya? dia takde cukup duit untuk belajar lagi.. mak dia panggil balik sbb tak mampu.. entah la aku malas nak pikir ... tu cerita aku...

tak sangka ek, dalam dunia yang serba moden mcm nih masih ade lagi manusia yang suka berimaginasi sampai begitu sekali. apa salahnya jadi org yang biasa2 ni.. kenapa mesti jadi org kaya? kalo miskin takde ke org nak akwan dengan kite? yang penting hati budi kite.. bukannya harta kekayaan. tapi kalo kaya dan berhati mulia tuh dah kire bonus la nama nya.. kan?


esok aku sambung kisah 2 pulak... yang ini lagi teruk imaginasinya.. tapi yang ini kisah adik aku..berlaku di Politeknik Kulim..

Comments

aishah said…
weii kakyu..ni aku nak bagitahu ko..aku dah ad sample kuih raya...aku dah buat siap2 untuk ko ..ko nak tolong jual ke tak sampl euntuk rasa pun ada tapi ko pomot betul2 arr...hehehehhe ...ko tinggal pomot ngan amik tempahan je..
Acaii Jawe said…
slm kak..dunia sekarang ni mmg pelik kan kak...dah nk kiamat agaknye...wallahua'lam...moga kisahnye tu jadi pengajaran kepada semua...

nk tau satu perkara kak...saya rase dia perlukan perhatian daripada org2 disekeliling dia..sbb tu dia sanggup buat benda bukan2 camtu supaya org lain bleh nmpak kewujudan dia...biasalah tu kak...
Alinlai said…
ke ke ke...kesian minah tu kan...ada ka berimaginasi macam tu... so far tak pernah la dpt kawan macam ni lagi, dan kesian juga dekat 'minah' yang kena layan citer dia ke ke ke....kita layannnnnnnnn....
Puteri Satu said…
si Timah ko tu...ada sakit jiwa sesikit kot...simptom2 sakit jiwa kot...sian pun ada kan....geram pun ada...
Anonymous said…
tak kira zaman bila pon, dunia tetap sama. orang punye perangai pon sama la jugak. macam roda. yang baik tu dari ALLAH yang kekurangan tu dari manusia. kita ambik iktibar darinye.
Anonymous said…
ayu...
sapa minah ni weeiii...aku nak tau gak....gelak besor aku....

*mama qistina*
NONIE AZIZ said…
Muahahaha...apsal ko tak layan jer berangan dia tu...dia kata dia dah bertunang ngan org kaya...ko pun beranganlah sama ko bertunang ngan putera raja...harus...esok dia tuko tunang ni pun ada keturunan diraja!!keskeskes....
Lan Rambai said…
apa cerita yg dia canang pasal ko kat orang lain tu?
ibuVouge said…
tingginya angan2. sure dia selalu tak dapat apa yg dia impikan... org cam ni inferiority complex tu
Ayu Mohamad said…
Siti : ok nanti ko bg aku.. eh jgn lupa ko kene balik minggu depan sbb aku konvo hari Ahad petang! ajak Yatie sekali..

Faisal : bila akak pikir2 balik akak rasa mmg betul la tu dia seolah2 nak kan perhatian..

Alin : mana souvenir aku weiii.. kite layannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!!!!

PS : Sakit jiwa tuh aku tak pasti lerrr tapi entah le kann harap2nya tak laa

Kak Z : betul kak, yg baik tu dtgnya drp Allah yang buruk itu dari diri kite sendiri jua..
Ayu Mohamad said…
Ena : hang kenai sbb masa matriks kelas dia depan kelas kite.. dia sama kelas dgn si mamat yg nyanyikan aku lagu Warisan Wanita Terakhir tuh hehehehehe

kak OO : mungkin betul le tuh kak.. kite pon tak tau dia agaknya mmg susah jadi dia hidup di alam 'make believe' nya tuh.. sy tertanya2 juga apa jadi diri dia tu sekang ni..

MR : cehhh hang nih ada kaaaaaa??? hahahaha takkan la aku nak wat camtuh plak hahahaha

Lan : mcm2 la.. dia kata aku ni selalu susahkan dia.. aku selalu dok kacau dia..asyik tanya dia pasal pelajaran pastu pinjamduit dia tak byr la.. mcm2 laaa.. adehhhh...

IV : Tuh la mungkin juga..entah lah IV..
WRA said…
ada trauma masa kecit kot? mesti ada sejarah punya ni kan sampai macam tu sekali...kalau semua org dah tau dia macam tu, ok la, tak de la org nak caya sangat cerita2 yg dia buat pasal Ayu tu kan?
tee said…
si Timah tu gamaknya "inferiority complex" kut. tensen ye kalau ada member cam ni. tak pe la, at least perkara2 cam ni membuatkan hidup kita matang dan ceria.. (sori la, ayu, nak gelak pun ada ni..) :)
Ayu Mohamad said…
Kak Wan : tuh la sy bernasib baik.rupanya kengkawan dia semua dah tau perangai dia.. cuma saya je yang taktau..

Tee : gelak jgn tak gelak... hehehehe my bespren Si Ina pon mmg tergelak gile masa baca ni heheh...tapi sy yg terkena nih haa aduhhh mmg le dedulu sy tensen.. skang ni idak le tensen kannnn :)
Unknown said…
hehe..ada gak org macam gitu yer. Tak sangka.

p/s:Ayu lahir tahun 75 kan. Rasa2 kenal tak dgn Syamsiah Mahzan, akak ipar yus ni, dia kat UUM dulu rasa amik IT jugak. Saja tanya....kot2 kenal.
Ayu Mohamad said…
Yus : kenal sgt!!!! dia keje maybank kan? kalo tak silap apa ek nama hubby dia.. alaa lupa plak.. isk isk.. tapi Syam ex STF kan dulu? kalo Syam tuh mmg betul la.. kenal banget! hehehehe
Isk...macam-macam manusia zaman moden ni.....

...berimaginasi itu kan free, bukan kena bayar pun......hehe
Unknown said…
Ha'ah..keje Maybank....hubby dia nama Atif,ex UUM jugak. Betullah tu ex STF..hehe.
Ayu Mohamad said…
BP : hehehehe.. haaa sebab free la yg jadi mcm2 tuh hehehe.. lebih baik dia jadi mat jenin tak kaco org hahahahaha

Yus : ha ah nama hubby dia Atif budak Accounting kalo tak silap le masa kat UUM dulu..rasanya betul dah ler tuh :)
aishah said…
kakyuuuuuu...jumaaat ni ko ajak la abang fizi amik aku balik.......boleh la kakyu.......
Rakimi said…
kesian kat timah tu.. jiwa dia sakit, mental dia deman, tunang dia bunian.
ontahsapo said…
apa nama sebenar timah ni. kasi tau la...
Alpha said…
Huyooo imaginasi melampau...aku dulu pun setakat berangan nak usha Siti...

Ooo duduk EON dulu ye...
Ayu Mohamad said…
Siti : weiii ko tepon le abg fizi adehhh ko ckp ngan aku wat peee.. kuih cinicn ko dah nak abis muahahahaha aku yg makan muahahaha setiap kali aku nak bukak peket baru mesti mak akan ckp "tinggal sket utk Siti" isk isk .. ade berlambak abg fz beli tuh hahahahahahahaha

Kimi : hahahahaha sabaq je la ko nih.. akhirnya ko balik juga ke arena pemblogan.. lama giler ko cuti weii
Ayu Mohamad said…
OS : weiii kalo aku ckp nama sebenar Timah pon bukannya ade kepentingan pada ko hahahahaha

ATK : ha ah heheh masa tu En Fuad yang jadi Pengetua kolej EOn.. zaman tok naduk dah tu.. hehehe

Moon : ha ah aku pon rasa dia sakit
NBK466 said…
Cian lak kat TIMAH nie...CUN ker idok ?? he..he..he..
... said…
ishkk.. ishkkk.. ishkk.. timah.. ape ke mende le dia buat2 citer macam gitu.. agaknya kira macam hobi masa lapang kot suka create story yg bebukan.. hehehe.. hehehehe
aishah said…
hahhahahah kakyu....aku tak ingat no tepon abang fizi macam mana aku nak tepon wakakakkaak hp aku kan kat umah yang aku ingat no tepon ko je...ko ttolong ar cakapkan..aku tarak duit nak balik ni uwaaaaaaaaaaaaaaaa sedih betuii...pssttt..kakyu kalau aku makan sikit murtabak ko tu boleh ke??aku amik sikit pau tu boleh ke??macam sedap je wakakakakkaka
Ayu Mohamad said…
NBK : cun itu bergantung pada mata yang memandang kan abg senior kann kannnnn hehehehe

Acik : harap2 takde le org dlm keluarga kite yg buat mcm ni ek.

Siti : nanti la aku ckpkan.. ko ank mkn tuh mkn jek laa
Anonymous said…
lerr..sekelas dgn roy hitam ker? sapa yer..aku tak ingat bebudak pompuan dlm kelas tu....

*mama qistina*
Akima Akatoman said…
dulu aku pernah juga kenal dengan seorang kawan yang begitu..

aku juga seorang yang suka berimaginasi, tapi aku tak suka memalsukan kehidupan sendiri.
Ayu Mohamad said…
Ena Sam : dia ala-ala nerd gitu.. hang kalo tgk muka hang kenai..

Akimanikki : haaaa sib baik ko tak mcm kawan aku si Timah nih hehehe
Anonymous said…
I love your website. It has a lot of great pictures and is very informative.
»

Popular Posts