Post = Pegawai Sistem Maklumat F41

Assalamualaikum...

Date = 15 Ogos 2006
Venue = SPA Jalan Cenderasari
Time = 8.00am
Post = Pegawai Sistem Maklumat F41

Doakan aku kengkawan eh.. keje gomen nih :) takpelah gaji sikit pon sikit lerrr hehehe tapi aku guna Master aku so aku nya gaji insyaAllah kalo aku dpt keje ni, tak akan bermula di tangga 1 ler kannn hehehe

Ade tips2 atau soalan2 yg korang rasa akan ditanya, pls bgtau aku... hehehehe.. aku harap kali ni ada rezeki aku aminnnnnn... tapi kalo takde jugak tu hehehe aku redha lerrr :)

Ya Allah Ya Tuhanku, Kau permudahkanlah urusanku dan Kau murahkan rezekiku.. dan jika kerja ini baik untukku Kau mudahkanlah ia bagiku...aminnn aminnnn ya robbal 'alaminnnnn...

p/s : Sas yuhuuuuu saya mau nombor taliponnya yaaaa... iyaaaaa ibu tukang urut itu yaa :)

Comments

... said…
salam ayu.. windu banget dengan blog ayu nie.. tapi aperkan daya.. masa bagaikan cemburu lak .. ewahhh bersastra lah pulak kali nie.. sebok tahap dewa ahh skang nie ayu.. tapi walau apa2 pun acik doakan semoga ayu berjaya menjawat jawatan yang dipohon tu.. semoga berkat doa dari kita semua ayu akan dapat ekrja tu.. InsyaAllah.. Aminnn.. :D

p/s besok balik singapore .. hehehe... hehehe
Acaii Jawe said…
slm kak ayu,
nk kene gomen ek..sy bukan gomen tapi lebih kurangla kak..dulu mase interview siap ada dpn pc lagi tu..dah lulus buat system ringkas ngan database baru bleh masuk interview....hihi..

dia ikut kita punye majoringla kak...sy ramai member PSM keje gomen nih..diaorg buat pengkhususan...network,website dll...siap ada PSM tapi jd secretary pengarah ict je...tapi jgn risau kejenye mesti tak susah sgt sbb papehal sumenye outsources...hehe..tak mcm tpt keje sy sume kene wat sendirik...

good luck anyway kak..
umi said…
Tahniah kak Ayu...

saya pernah la pergi interview kat tempat tu jugak 4 tahun lepas..selalunya dia akan tanya mengenai bidang kita skit and pasal kenegaraan skit...org SPA yg tanya pasal kenegaraan tu tanya saya pasal belanjawan negara, isu merokok and yang paling saya ingat dia tanya binatang apa ada kat duit kertas malaysia ...saya jawab la kancil..pastu dia suruh ceritakan kisah kancil dan buaya...lawak gila..mula2 mcm formal pastu dah jadi mcm sembang2 je...soalan pasal bidang kita tu selalunya org yg dah JUSA la yg tanya...dia bagi satu kes and dia tanya camne kita manage case tu...tak payah risau la ek..buat cam kita tahu je and yakin dengan apa yang kita jawab :)...good luck.
aishah said…
huuuhuh wahhhh tahniah!!!huhuhuhuuhuh aku ni ntah dapat ke tak surat tak dapat lagi ni muahhahah
Puteri Satu said…
good luck Yu.....
Anonymous said…
ayu
tiba2 aku rasa aku nak jugak apply ghoje tu. huhuhuhu

just be confident, belasah je le jawab apa yg ditanya. Ada rezeki, ada :D
Ayu Mohamad said…
Acik : haa tuh la kite pon wendu jugak tauuuuuuuuuuuu.. dok gi melawat dia asyik busy sokmo hehehe.. oo nak turun singapore yee patut leeeeeee.. semoga selamat sampai and selamat kembali okeh.. dan selamat berbahagiaaaa.. :)

Faisal : tuh laaa harap2 ade rezeki akak ek.. tak kisah le.. rasanya dia akan tanya pasal networking since akak majoring in networking.. kekeke cuba sedaya upaya la ek :)

Datin : thanks.. panjang lebo tuh.. mudah2an akak dapat eks.. :) doakan yerr.. akak tgh study nih hehehe
Ayu Mohamad said…
Siti : ko tuh dah kompom dpt.. suratnya tak sampai lagik..

PS : tenkiuuuuu...

Kak Z : doakan le saya kak ek.. akak kat KPDN ker? dari arituh sy tanya hehe tak perasan akak dah jwb ke blom hehehe

Ina : apply le sekali lagi..
kasutVINCCI said…
AAAMIN!!
Ayu Mohamad said…
aminnnnnnnnnnnn thanks KV
NONIE AZIZ said…
Amin...Moga rezeki ko dipermudahkan...
Ayu Mohamad said…
Thanks MR..
Anonymous said…
ape2 pun "senyum sokmo" jer ms diinterview tu,ehehe ;)
Ayu Mohamad said…
baik dayah.. akak akan senyum sokmo hehehehehhe
ontahsapo said…
tips aku senang jer, jgn tunjuk kau terer sgt, sebab org gomen ni taknak org lain lagi tere dr dia.. hahahhahah agaknya..
Alinlai said…
i. tahniah sebab dapat pi
interview
ii. good luck for the interview
iii. sabaq tunggu result interview
:)
WRA said…
itu ler..just be yourself....belasah je jawab...heheheeh...insyaAllah dapat ....
zino said…
satu jawatan yg pernah angah zino minta..

semuga berjaya..
Ayu Mohamad said…
OS : hmm part jgn tunjuk terer itu ialah selepas dpt kerja tuh nanti hehehe..anyway Thanks..

Alin : tenkiuuu tenkiuuu.. heheh

Kak Wan : thanks kak.. :) I will..

Bro Zino : tima kasih.. nanti tanya angah apa soalan yg depa tanya yer :)
Anonymous said…
ayu, aku doakan hang berjaya, skg stiff competition utk jawatan PSM ni coz priority utk pegawai sangkut (IT) kontrak kerajaan dan existing penolong psm yg ader degree. but ader master may be priority gak kot. tricknyer mudah jer ckp je tgh takde keje or kontrak selain jawab dgn baik soalan2 lain. mr dzirhans
Lan Rambai said…
Giliran orang yg dah muak dok dlm gomen beri tips pulak.
1) Kalau ko ada kerja pun ko cakap jelah ko ni nganggur... kalau ditanya kenapa ngangur.. dah berapa lama ngangur.. pandai2 lah ko goreng hahaha
2) Kenapa nak jadi gomen serven? Tak payah nak kelentong ckp organisasi canggih mangih ka apa ka.. terus terang cakap sebab nakkan security
3) Sekarang ni ekonomi slow sikit.. bila dah ok nanti, awak pasti akan berenti kan? Jawab.. tidak.. saya lebih pentingkan security.. kat luar kejap ok kejap tak
4) Kalau ada soalan teknikal.. kena pastikan 100% betul
5) F41 ini adalah jawatan gunasama... maknanya boleh masuk mana-mana jabatan dan malang sekali, SM takder jabatan sendiri... maybe MIMOS je kot... so prospek naik pangkat tahap 54 jer.. kalau nak ke JUSA.. nipis sekali
6) Opis politik dalam gomen sangat teruk kerana ramai sangat staff... dan ramai yg suka dibodek..sanggup hadapi?
7) Setahu aku master tak diambil kira utk penetapan gaji masuk. pengalaman kerja ya. itupun kalau diluluskan oleh SPA dan nak kena tunggu beberapa tahun baru dapat keputusan. Kawan2 aku ramai yang ada master tapi gaji tak berganjak walau sesen pun.

Sekian sahaja buat kali ini. Yang paling penting ko kena jawab secara selamba dan berterus terang dan nampak yakin dengan apa yang ko cakap walau pun ko sedang berbohong hahahaha.
Komen panjang2 kat sini beri aku idea utk aku update blog aku... tungguuuuu hehehe
Lan Rambai said…
ehh.. nak tambah sikit lagi.. semoga ko berjaya! Kalau ko ni lelaki boleh jugak aku ajak ko minum ke makan ke masa tu sebab opis aku dekat2 area interbiu tu jer. Tapi sebab ko pompuan.. kita makan sendiri2 jelah ya hahaha
Angah said…
Ni tukang interview plak nak bagi tips, angah interview N17 ngan N27 jer tapi lebih kurang lah subject matter dia

1. 2 atau 3 penemuduga
2. sorang tanya jobscope/sorang tanya isu semasa/ sorang observe personaliti pastu tanyala
3. Bentuk interview gomen sekarang lebih pada analytical thinking calon, keyakinan pada jawapan dan alert ngan isu semasa.
4. kalau tak tau, cakap tak tau, jgn goreng sebab soalan seterusnya based on jawapan sebelum tu.
5. Ambil tahu beberapa dasar utama negara.
6. akan ada soalan yang nak tengok kita ni pro gomen ke tak, pandai2 ler jawab
7. PSM ni gunasama, so penempatan sure kena tanya, sanggup tak diletakkan jauh ngan suami, so cakap ler sanggup.
8. Ada sesi bahasa inggeris sket. soklan biasa2 jer.
9. Interview skang ni mmg santai but at the same time test ketahanan kita pada soklan provokatif.
10. First impression very important. pakaian,senang kata nampak formal la.

11. Nak tau apa lagik? feel free to ask ya..btw angah M41
Arena said…
All the best sis.. good luck ya..
Kaklong Syikin said…
amin. ada rezeki tu tak kemana. banyakkan selawat utk hilangkan gemuruh tu ya.
Ayu Mohamad said…
MD : tenkiuuuu tenkiuuu norizan.. hmm mmg aku kontrak pon skang ni so mmg berkata benar la yer hehehe

Kak OO : InsyaAllah kalau ada rezeki sy adala tu ek.. :) Thanks yer kak

Lan : hehehe tima kasih la bg tips tu.. sgt membantu aku hehehe disamping menakutkan aku part bodek membodek ituh heheheh pasal gaji master tu, kene ade master dulu then apply baru bleh start gaji ikut master.. tp kalo dah keje then amik master maka agak lambat sekali kenaikkannya :) itu cerita yg aku dgr drp kwn2 aku ler.. aku kan skang dok kat tpt gomen kannn :)
Ayu Mohamad said…
Lan : haaa kalo tak bleh aku suh ko blanje aku ek :P.. thanks anyway...

Angah : Tenkiuuuu tenkiuuuu aku akan usaha sungguh2 kali nih :)insyaAllah.. kalau ade rezeki aku..maka ade la.. yg penting aku akan ikut tips2 yg ko bagi nih :) thanks a lot!
Ayu Mohamad said…
Arena : thanks.. family ko camner? dah ok ker? hopefully semuanya beransur pulih..aminnn

Kak Syikin : ha ah tuh la.. mudah2an laa kalo ade rezeki sy.. mana lah tau kannn.. insyaAllah...
Sherin de Souza said…
InsyaAllah boleh tu Ayu. Sorry la dah lama tak singgah and email Ayu. Dok bz sakan... Don't worry, you'll do great!
Ayu Mohamad said…
sherin : ha ah laaa where have u been? hehehe anyway thanks Sherin :)
Shami said…
Akak doakan semoga berjaya ayu, kalau dapat esok jgn lupa buat solat sunat syukur.....
Anonymous said…
Maaf cakap la. Gred F41 bukan bidang pendidikan yang bergantung kelulusan akademik. Untuk fresh tangga gaji lantikan adalah P1T3...

Popular Posts