Misteri Nusantara...

Assalamualaikum...

Satu ketika dulu, sewaktu bekerja di Wisma Selangor Dredging, aku selalu pulang lewat... it was in 1999. Kalau setakat balik pukul 10mlm tu biasalah.. kalau balik pukul 6pm tu kira miracle la hehehe.. apa taknya.. aku la the database Administrator.. and aku la jugak network administrator.. aku la jugak 'disket administrator' (nak masuk dan keluarkan disket ke drive nya pon nak pangge aku adehhhh), word, powerpoint and excel administrator hehehe.. moralnya..semua yg berkaitan dengan IT aku le yang dicari as I was the only IT person (actually ade lagi sorang consultant tu IT jugak tapi mcm berlagak gileee.. maklumlah masa tu aku fresh graduate lagi kannn)
Tapi aku bukan nak bercerita pasal keje aku kat situ. aku nak bercerita pengalaman aku yang selalu pulang lewat itu yang memaksa aku solat maghrib di pejabat (zuhur dan asar takpe sebab ramai orang hehehe). Untuk pengetahuan kawan-kawan, surau terletak di basement 3 and aku kene turun tangga untuk sampai ke basement.
Satu hari tu, I have to stay back mcm biasa la.. buat backup.. then I have to settlekan my database nya report. so disebabkan aku kene balik lewat aku turun solat Asar after office hour la.. and masa tu ramai org yang dah balik dan surau pon dah kosong.. nak solat dipejabat ade plak lagik kengkawan yang stay back. so disebabkan dah lepas waktu pejabat I take my own sweet time kat surau tuh and I planned to stay until Maghrib prayer.
Nak dijadikan cerita masa aku turun solat tu dah pukul 6pm mcm tuh la.. so aku rilek2 je laa sambil tunggu maghrib..
Dah nak dekat masuk waktu maghrib aku pon dok la asyik tgk jam sebab aku nak check dah masuk waktu ke belum as I was the only one kat surau tu.
Sambil dok tertunggu2 tu, then I heard people coming .. fuhhh legaaaaa.. sebab sure aku tak keseorangan... bila aku dengar kaum lelaki disebelah dah mula solat, aku pon memulakan solatku.. alhamdulillah.. aku berjaya menunaikan tanggungjawabku kepada Yang Maha Esa walaupun aku ni terkenal dengan penakutnya.. tapi aku gagahkan jugak kakiku turun ke basement ni untuk bersolat.. aku bersyukur dalam hatiku..
Sedang hatiku riang kerana telah berjaya melaksanakan tanggungjawab itu, aku pon melangkah keluar untuk naik semula ke pejabat. entah mengapa mataku ini gatal untuk melirik ke arah tempat letak kasut bahagian muslimin... tiba-tiba....
jantungku berdegup kencang... darahku seakan tidak ada lagi di badanku... sepantas kilat aku menyarungkan kasutku dan berlari-lari anak meninggalkan surau itu.. aduhhhhh jauhnya tangga itu... yaa.... aku harus merentasi parking lot itu untuk sampai ke tangga untuk naik ke atas..
sambil berlari-lari anak itu, aku teringat kepada :
bunyi2 orang yang datang itu,
air yang dipasang seolah2 mereka sedang mengambil wudhuk
dan paling ketara sekali ialah suara orang yang mengaminkan bacaan Fatihah yang dibaca oleh imam...
sejak hari itu, aku akan cepat2 solat asar dan aku balik awal hahahaha tobat takmau dah balik lewat!
itu adalah pengalaman aku .. kawan-kawan pernah mengalaminya?

Comments

Alinlai said…
wah ayu... hang solat berjemaah dengan jin Islam rupanya :) I 'suspect' u tau....
Ayu Mohamad said…
Alin : aiyaaa u dont 'suspect-suspect' me occay... I sampai la kalau tingat dok seram sejuk lagik :P

KakZ : okeh okeh sy p baca
Akuro ® said…
Ok la tu K'Ayu. Solat dgn "hamba" Allah se-Islam juga. Tak semua org dapat peluang camni tau Kak!

*wink*

Agak2 Akak, nak lagi x mayang ngan dorang tu? Huhu!
NBK466 said…
Betui gak komen2 mereka2 itew. Bukan semua org dpt solat dgn 'yg misteri' itew. Seram2 pun kira lucky ler...gulp..
Ayu Mohamad said…
Akuro : Ya Allah.. lama nya akak tak nampak Akuro.. akak dah give up gi blog Akuro sbb takde new entry.. nak chat kat chat box tak leh sbb kene blocked.

idak le akak nak dpt peluang mcm tu lagi hehehe seram weiiii

NBK : hehehe abg senior, seram leee
Anonymous said…
memang seram, tapi bertuah gak tu..dapat solat dgn diorang sekali. Mungkin 'mereka' tu nak beritahu waktu dah masuk, boleh solat dah...
hayad said…
aah la kak ayu, kira dpt pengalamn la kak ayu, dgn makhluk yg tak nmpk tp islam, kira orait la dr makhluk2 yg tak nmpk dan suke ngusik2 tu ;)
ZaKiN said…
Huhuhu.. macam citer budak juruteknik kt angkasapuri nih plak..!! tak terkomen aku.. ekekke
Lan Rambai said…
apsal lak bila ko tgk kat tempat kasut tu ko jadi seriau pulak? apa yg ko nampak sebenarnya?
Anonymous said…
ayu...aku dah start lom keja situ? hang tgk takdak kasut kaa kat surau muslimin tu? kut2 depa bok masuk dlm surau kut takut kena curi...

*mama qistina*
Ayu Mohamad said…
Yus : ha ah ek mungkin nak bgtau waktu dah masuk :)

Dayah : dedua pon akak takmo jumpa dah hehehehe

MK : ko buat le entry pasai depa plak :)

Lan : kasutnya takde.. takde kesan air pon at depan bilik tuh and terompah yang ada tuh elok je tersusun mcm takde lansung org guna

Ena : aku rasa hang blom masuk kot waktu tuh.. entah la aku pon dah lupa.. tapi hang kan balik on time. hang jarang nak kena stayback mcm aku.. tadak org letak kasut kat dlm surau tu.. sbb biasa mmg tinggai kat luaq ja
RaFFLeSiA MeRaH said…
adehhhhh..seram sejuk bulu tengkok gue...hehehehe...tapi aku ni bukan jenis penakut sgt...time2 mcm ayu tu, memang x nak pikir benda lain..pikir nak berjalan selaju yg boleh jerk, kalau boleh berlari aku berlari jerk...
Sastri said…
isk isk Ayu... bila baca tajuk jer, Sas terus speed read jer... Bukan apa, Sas ni jer yg bole imejin tau mende2nyer... Bole rasa... Tu yg tak sanggup tu...
Unknown said…
makhluk tuhan ni ada di mana2 je... :)
Kaklong Syikin said…
Salam,

akak pulak, agaknya lari sampai terjarap2 kat tangga tu..

tp tak kisahlah, yg penting dah selesai solat tukan..buatnya perasan sblm sempat solat, lagi naya..
Ayu Mohamad said…
RM : hehehe bukan berlari lagik ... kalo bleh terbang.. hahaha waktu tu jugak akan ku terbang :P

Sas : hahahaha sama lah kite :)

SCA : ye tepat sekali... cuma tak sangka akan bertemu mereka waktu tu hehehe

Kak Syikin : salam kembali.. tuh la kak.. kalo sebelum solat mau saya cabut naik atas dengan telekung2nya sekalik hehehe
Anonymous said…
kak ayu..seram tul baca..tapi kurang2 oklay, diorang makhluk Allah yg baik sebab semayang kan..tapi meremangla bulu roma baca n3 ni..hehe
Akak meremang bulu roma..pergh!
kasutVINCCI said…
saspen weh!
org bunian kut?
Sherin de Souza said…
Ayu, seram sherin dgr but mungkin juga jin islam pasal ayu dgr dia mengaminkan doa kan? Tak tahula but kalau sherin pun takut juga. Mmg sherin pun experience masa kat asrama, nampak lembaga kat atas bumbung asrama.Ada juga kekawan dgn sherin masa tu,kami lari balik bilik. :O
Ayu Mohamad said…
Leen : kalo baca pon dah seram akak ni haaaa... heheh lagik leee

ABB : hehehehe

KV : aku rasa jin islam
Ayu Mohamad said…
Sherin : zaman sekolah mmg la bnyk kan hehehehehe.. hmm rasanya mmg jin islam.. dia aminkn fatihah yg dibaca
aNIe said…
Ayu...takpelah kalau yang datang tu tak mengganggu ....cuma rasa seram tu tetap ade...betul tak?
Ayu Mohamad said…
kak Lady : hehehe mmg le seram jugak :)
Anonymous said…
pernah kena masa dok kat kolej...gelap..bayang..bunyi2 plastik..takut2..
Tu 1999...sekarang ada lagi tak...?

Elok panggil uncle Seekers tu...hehehe
Cik Tat said…
meremang la plak bulu roma..seb baik ler time aku keja dulu takde camtu, tp bos aku slalu kena tindih kalo tido kat surau opis..tu yg buat aku malas nak OT
Anonymous said…
tiba-tiba je meremang bulu roma..eeeeee,
Arena said…
Grrrrr..gerunn..
Anonymous said…
Kadok : kat kolej biasanya selalu org kena ek..

BP : entah le BP udah tak pegi sana since benti keje dulu hehehe

Jem : mmg lerrr kalo kat surau aku tido biasa mcm aku selalu merewang2 terbang dlm mimpi

Faizah : hehehehe

Arena : hehehe

Popular Posts