Seriau....

Salam...

Pagi tadi masa kat traffic light tengah berhenti tunggu turn nak jalan, ternampak satu motor ini dipandu oleh seorang lelaki (the father ler rasa nya) and dibonceng oleh si anak yang mungkin dalam linkungan usia 4-5 tahun. I cant figure out the gender of the child sebab agak gelap le kan..

The first thing that I had in my mind when I first saw the two of them was...."eh budak tu macam tertidur ajer tu..." the child was sitting in front of the father.. kakinya di dalam bakul ...
no helmet!
no other security tho..(kot laa pak dia ikat anak dia kat pinggang pak dia guna talipinggang ke apa ker.. supaya anak dia tak gerak le kan)

and.. the 2nd thing that pop up in my the very penyebuk mind ini ialah.. "eh kalo jatuh anaknya tu mcm mana...dah la budak tu nampak tengah lena.. dah tertunduk2 tu.."

Bleh imagine dak?... kite kalo dah ngantuk sure tersengguk2 kan? and bayangkan budak kecik... adehh mau terlentuk dibuatnya budak tu.. aku risauuuu aje dia terjatuh waktu pak dia dok tengah membelok kat traffic light tu arggggggggghhhhhhhhhhhhhhhh...
to bapak-bapak and juga ibu-ibu di luar sana... becareful la yer.. anak tu anugerah Allah.. pleaseeeee laaaa.... pleaseeeee jaga amanah Allah itu sebaiknya yaa... (yerrr betul.. aku masih belum punya rezeki itu... tapi aku tau kalian juga walau sudah ramai anaknya masih tetap harus menghargai mereka kan.....and aku berharap moga-moga rezekiku yang satu ini bakal tiba jua nanti.. insyaAllah.. aminnnn)
ok guys...
arini kene mengajo Ms Excel dekat ahli Puspanita hehehe..
till then..
p/s : kepada kengkawan yang aku lom link kan blog depa tu mohon maaf yaaa... blom ada kesempatan masa :)

Comments

Anonymous said…
mmg patut ko marah pun kalo tgk parents yg tak pentingkan keselamatan anak2, esp masa naik moto nih..

aku besa dulu, mira duk kat depan..aku perasan kepala dok nek tersengguk..aku berenti tepi jln, suh dia duduk kat belakang, dan ikat dia ngan jaket yg aku tgh pakai tu kat pinggang aku...tu pun, bila sampai umah, tgk selipar sebelah jek yg tinggal..sahih dah jatuh kat jln tadi..huhuhu..
marinahunny said…
salam ayu..suka baca blog ayau ni..saya nk jd kwn blh..??
teringat jaman aku naik motor dulu masa baby kecik... huh, mmg tak kasiklah ayah dia suke2 hati je nak bawak aiman without security.. nanti apa2 jadi siapa yang rugi... kami jugakk....
Alinlai said…
ke ke ke... pernah bonceng motor masa kecik2... siap tertido lagi, abah aku berhenti tepi jalan terus kena sound sebiji ke ke ke... hilang ngantuk
Sofira said…
salam ziarah.
Norae said…
ayu..

ishhh.. aku pun seriau mcm tu. patut sibapa lebih mementingkan keselamatan anak.

Inshaallah ayu, kalau ada rezeki tak kemana. Cuma kene rajin doa. Mungkin ada hikmah disebaliknya. Aku doakan ko akan dapat baby suatu hari nanti, Inshaallah.

FYI, staff aku, sebelas tahun kawin, alhamdulillah, hari nie selamat melahirkan baby boy. Cuma, kita jangan berputus asa dengan rahmat Allah, nescaya Allah akan sentiasa membantu kita. Cuma masanya sahaja.
KakNi said…
Anak orang ke anak kita, keselamatan mesti diutamakan... kdg2 org ni tak brp amik kisah sgt hal2 keselamatan, dia org ni nak cpt dan mudah je...
Puteri Satu said…
adoi..ada plak camt u...selalu tengok mak ayah bawak anak naik motor..mak ayah pakai helmet...anak tak...apa citer tuh???
chinta said…
salam...kawan sy pernah jatuh motor sbb tertidur..tapi tu dia dah besar pon...yg si kecil tu alahai...
Ayu Mohamad said…
Oren : haaa... itu lah yang aku maksudkan.. buat apa saja asalkan kita tau keselamatan anak kita terjamin... adehh mmg seriau tau masa aku tengok tu..

Marina : anytime.. no worries... boleh saja

Syd : betoiiii parents jugak yang rugi annti
Ayu Mohamad said…
alin : segaq teruih mata hang noooo hehehehehhe :)

Kak Aidura : salam ziarah kak... :)

Nora : itulaaa seriau tauu aku memang risau nengokkkan anak dia tu.. InsyaAllah.. aku doakan moga-moga doa aku ni akan dimakbulkan Allah taala.. aminnnn

Kak Akuni : itu laaaa depe nak cepat and mudah aje tapi lupakan anak yang kecik tuh...
Ayu Mohamad said…
PS : tak kena lagi.. depa tak beringat laaa


Chinta : haaaa nengok!! alangkan orang beso pon bleh jatuh sbb tertido atas motor inikan pulak si kecik tuh... adehhhhhh
edrina said…
org mesia ni kan suka macam tu tau.. suka take things for granted..dah terhatuk nanti baru tergadah..aku bila tgk benda2 macam neh yg tak suka sangat.. ye la kesian kat budak tu kalau jadi apa2..

Popular Posts