Interview

Assalamualaikum...

Interviewer ada 3 orang. Semua lelaki. 2 org bermuka lembut and seorang nampaknya seperti bengkeng.

Interviewer 1 : Siti Rahayu Mohamad?

Aku : yes..

Interviewer 1 : pls intrduce urself (soalan lazim)

Aku : bla..bla.. bla.. I am currently working with Sapura..bla bla.. my job scope..bla..bla (aku baru nak citer pasal job aku yg ade lecturing part…tetiba…..)

Interviewer 1 : your first degree from UUM?

aku : Yes..degree in IT

Interviewer 1 : oo ok

Interviewer 2 : (sambil tgk skrip) why do you apply for this job?

Aku : bla..bla..bla..since the first day I started my first job which was at bla..bla..

Interviewer 1 : why did you moved to another co then?

Aku : at that time, I 'thought' that it's good to get an industrial experienced before I seriously get involved in lecturing bla..bla..

Interviewer 2 : (again...sambil baca skrip)do you find lecturing is a chalenging work?

Aku : yes definitely..bla..bla..bla..

Interviewer 2 : (baca skrip lagi..dan lagi..dan lagi..)

Dan seterusnya.. interviewer 2 tetap membaca skripnya. While interviewer 1 plak asyik nak berlagak jer.. and the 3rd interviewer plak Cuma berkata sepatah 2 . patah yg pertama dia kata transkrip degree aku tak cantik.kecik sgt UUM nya transkrip ni. And patah yang kedua plak dia tanya aku ade gi interview kat SPA ke? Aku jwb le kata ada..

Aku taktau le aku berjaya ke idak..tapi jauh sgt kolejnya.. kak wan tak apply ke kat Kolej Universiti yg kat bangi tuh? Post tu untuk sorang je tapi yang dtg ade le 6 org yg selebihnya semuanya takleh nak datang sbb dorang ade hal lain le kot.

Rupa-rupanya requirement for that post (lecturer networking) ialah org yang ade Cisco nya certification.. Adeh..sib baik dia tak ckp kat aku yg they actually looking for those yang mcm tu. Kalo idak sure aku akan jawab, org2 yang dah ader cert mcm tu sure punya la dorang takkan jadi full time lecturer. Sure dorang jadi either part time lecturer or lebih baik dorang jadi consultant aje.betul kan? Unless kalo dia mmg suka ngajo and mmg amik tu untuk ngajo ler.

Interviewer 2 tu kalo dia ckp melayu pon ok jer. Aku rasa jenuh sungguh dia nak menanya soalan kat aku tuh .. aku pon idak le pande ckp omputih and aku sedo diri aku nih tapi nape le dia nak bersusah payah kene bawak skrip. Nampak ketara sgt dia dok baca skrip setiap kali nak tanya soalan. Tapi aku kene positif…mungkin waktu ni dia nak practice english dia and it is better late then never..

Ok sekian sahaja… see ya when I see ya..

p/s: TQ le pada Aja kerna membantu aku. Jgn lupa amik rm10 kat Siti sbb aku masukkan RM30 kat akaun dia.ok?

kat bawah tu ade gambo masa gathering arituh


Comments

Alinlai said…
ohhh pi interview...tak pe ada rezeki insyaAllah...he he he tengok skrip? lawak sungguh penemuduga itu .
Ayu Mohamad said…
alin : mungkin dia kene tgk skrip sbb dia takut dia tertinggal soalan yang nak di tanya
Bersangka baik adalah sebaiknya. Mungkin dia nak praktis english dia kot. hehehe
WRA said…
laaa...interview kat Bangi ke ni? Kolej University yg mana ek? kekekekeke...blur skit akak ni kakakkakaka....kalau kat KYPM tu, akak ada member kat situ tuh...awat tak cakap? hehehhehehe...abg JD pun ada member kat situ, kalau tak silap registrar kat KYPM tu...tapi kalau kolej University lain tu akak tak tau la plak....nampak sangat dok Bangi tapi tak jelajah betul2 lagi hahahhah....
ibuVouge said…
IV doa ayu dapat ye
IV malu nak ajak ayu gi umah..sbb 'cantik' sgt uma tu..tapi tingin nak jumpa my dear ayu
Ayu Mohamad said…
BP : itu le yg sebaiknya :)

Kak Wan : kolej yg dekat bukit mahkota tuh.betul2 lepas kluo tol. KUIS le kak heheh nanti kalo dpt KYPM sy carik akak dgn Abg JD hahaha

Moon : ko nih ingat berlakon je ke ade skrip! hahaha

Alang : ituh le pasal...aku gi klik kat blog ko tak dpt2 baca entry ko..rupanya tuko add..nanti aku updet link tuh

IV : nanti umah kite dah abis kemas..IV dtg umah kite yg kat Setiawangsa ok?
ontahsapo said…
lama dah tak kena interview ni...iskkk
Kaklong Syikin said…
baru tau penginterview pun pakai skrip.

ayu, gambar gathering tu gathering msjbox junaidix ke?
tee said…
rasenya interviewer tu mesti first timer, kalau oghe hok dah beyso, tak jadi lagu tu hah, be it in english or b.m.,,, tak pe la, maafkan la dia tu... :)
NBK466 said…
Good Luck to you Ayu...kalau Ayu nakkan job tuh.

p/s : Yg mana satu Ayu dlm gambar tuh sbb semua awek2nya AYU2 BELAKA..he..he..he..
ibuVouge said…
cantik sbb penuh dgn kotak hiks hiks
xpe ada rezeki kita jumpa
Bailey said…
which one is you? =)
NONIE AZIZ said…
huhuhuhu..masa jawap soklan tu tengok skrip dak? muahahhaha...
Ayu Mohamad said…
OS : samalah kita.. mmg malas nak gi interview beno nya tapi apa bleh buatkann nak keje mesti le kene gi interview..tu pon alhamdulillah org pangge interview hehehe

kak Syikin : ha ah gathering junaidx msjbox tuh le kak

tee : tak kisah la kan.. agak2nya kite pon mcm dia jugak kalo nak interview oghe :P

NBK : hehehe sebabkan hanya saya je yang bawa suami maka yg dekat dengan lelaki itu saya lahh :P hehehe
Ayu Mohamad said…
IV : hmm esok mlm nak dtg umah..meh la.. setiawangsa..dekat je kannnnn... :) alaa umah kami pon penuh kotak gak.. kotak yg belum sempat dipunggah hahaha

frances : teka laa :P

MR : weiii kalo yg jwb tgk skrip, interviewer kene bg aku skrip soalan dulu ler hahahahaha
Arena said…
All the best ya.. Kalau ianya terbaik untuk ko.. Insyallah, dapat la tuh.. take care.
Ayu Mohamad said…
thanks.. tak tau le tuh ade rezeki ke idak :) kalo ade ..ade leee.. kalo idak..aku redha..rezeki org lain le namanya tuh :)
Anonymous said…
Nice idea with this site its better than most of the rubbish I come across.
»
Anonymous said…
I find some information here.

Popular Posts