Pada petang itu.......

Assalamualaikum..

Lama giler tak updet.. banyak sgt nak updet sampai tak tahu nak tulis yang mana hehehe.. Kepada kengkawan semua yang mendoakan aku sembuh cepat, terima kasih banyak2 diucapkan. Alhamdulillah, berkat doa daripada semua aku dah sihat dah.. and now dah pun mula bekerja.. dan buat pertama kalinya, aku pi kerja dengan hubby.Sonoknyaaaaaa hehehe..

Pengalaman berada di wad kecemasan sesungguhnya bukanlah suatu pengalaman manis yang pastinya buat aku. Ya Allah Ya Tuhanku, Kau berilah aku kesihatan yang baik….. aminnnnnnn..

Alkisahnya, I was there at the hospital tu atas permintaan mak aku setelah mak susah hati tengok muka aku yang bengkak balik. Aku nya gusi bengkak sebenarnya. Dah la gusi bengkak ade ulser plak. Macam2 ubat dah try dah, pastu surut le masa 3rd day kene tu.. kebetulan masa tu hubby balik sebab nak settlekan kes nak pindah rumah. Masa pagi hubby nak balik tu (Ahad) memang dah surut dah. Tapi bila hubby balik and come tengahari mula naik balik bengkak aku tu. Tu yang mak aku risau. Isnin 8hb tu muka aku tak surut lagi so, aku pun MC ler.. kebetulan plak abah pon not in a very good condition. Abah mkn gulai lemak pucuk ubi yang mana membuatkan perut abah penuh le dgn angin2 tuh kan.. 2 malam abah gi Hospital Kajang. Isnin tuh gi lagi sekali tapi petang. Gi dengan pakcik aku sbb abah kata dia takut jadi apa kat dia so lebih baik dia gi sepital. If abah warded pon tak kisah sbb senang dkt dgn doktor, kata abah la…

So that lovely Monday kami pon p la hospital. Aku ni ikut le jugak sbb mak suruh. Kalo ikutkan aku mmg le aku takmo p. Tapi aku pon risau muka aku tak surut lagi bengkak nya..so ikut le. Since masa tuh dah 4.30pm maka kami kene ke wad kecemasan la. Yang bestnya tu, aku masuk jumpa doktor dlm kol 4.45pm. tapi aku tak kluo2 sampai kol 10mlm. Yes…to be exact….10.30pm!

Mula2 doc tgk gusi aku yang bengkak. Then dia amik aku nya blood pressure. Tgk2 BP aku tinggi. Aku tak hairan BP aku tinggi. Antara sebabnya, aku mmg gabra kalo jumpa doc. Memang le takleh nak tahan darah gemuruh. So doc tahan aku. Dia suh aku tunggu dulu kat wad tu. So aku pon dengan jujurnya tunggu la.. haaa masa menunggu ni la aku rasa BP aku bertambah naik.. tau sbb apa, sat2 aku dengar “ayo ma…ayo pa…” adehhhh pening aku.. bila aku dok tgk org yang ayo ma ayo pa, idak le ade luka ke apa ker.. tapi jeritnya bukan main kuat. Kalo nak compared dengan sorang lgi ni yang patah kedua2 kaki dan tangan..aduhhhaiiiiiiii… pastu aku ngadu kat nurse pala aku dah pening dgn susasan ward tuh. Dlm kol 8mlm lepas amik bacaan sekali lg (dah turun sket), nurse bagi aku baring kat katil sbb dia nak amik bacaan jantung plak.. nak check kadar degupan jantung.

Yang nak tergelaknya tu, masa ni aku punya degupan jantung laju giler sampai mesin tu nak leh nak amik bacaan. Jenuh la nurse 2 org tuh dok garu2 pala nape takleh baca ek.. hahaha (waktu kejadian aku tak gelak la kannnnn :P) kene pangge nurse yg lebih senior. Bila yg senior ni tgk, dia pon ckp, oooo ni degupan kuat sgt ni..
“akak, berdebar2 ek?”
aku pon dengan jujurnya ckp le.. “ha ah.. akak memang penakut dgn gadget hospital ni”
“sabar ye kak, bawak bertenang. Alaa takde apa.. akak jgn le pikir sgt”
Lama sket aku pon cool.tapi still ade degupan2 kecil hehehe..

Lepas tu aku rilek jer.. tak lama lepas tuh dalam kol 10pm doc kata ank amik sekali lagi bacaan jantung sbb yg tandi tak cantik grafnya.. adehhhhh berdebor2 lagi aku.. apala doc ni yang beria2 sgt nak amik bacaan jantung aku.. (waktu ni abah aku dgn mak telah pon selamat berada di rumah makcik aku. Sebab abah dah selesai rawatan seawal kol 7pm lagik!) .. Alhamdulillah bacaan kali kedua aku ok ler sebab tak berdebar2 dah 

Tapi kan, aku siap ckp dlm hati, aku akan jaga kesihatan aku baik2 and aku taknak gi dah sepital! Masa dok baring kat katil tuh, org yang sebelah kiri dan kanan bertukar ganti, memula tu, perempuan tua yang sakit dada, pastu org perempaun yang ectopic (mengandung di luar rahim), pastu lelaki india kene patuk ular. Siap di bawa sekali ularnya tu.. and org2 kat wad tuh pakat ramai2 tgk ular tu yang diletakkan dlm plastik, betul2 kat hujung kaki katil aku. Tensen sungguh sebab aku geli tgk ular tu!!!!!! Adehhhhhh….. paling aku sedey sekali bila tgk budak2 kecik yang kene tahan wad. Aku tak tanya depa sakit apa, tapi aku nampak ade sorang budak perempuan tu aku rasa dia tadika lagi tapi dah kene tahan wad. Pastu aku nampak dia nangis.. and aku mmg tak tahan nak nangis masa tu.. bergenang air mata.. Yang pasti! Hospital bukan tempat untuk aku!!!!!!!

Lega rasanya bila doc kasi balik. Tu pon doc hampir2 terlupa kan aku. Agaknya kalo lagi lama aku baring kat katil tu lagik la dia lupa kat aku. Aku saja je berdiri depan bilik dia. Pastu bleh dia ckp “eh I kene bg you balik dulu ni” aduhh rasa nak ketuk je kepala doc tuh! Tapi apa pun alhamdulillah semuanya dah selesai. Dan aku telah berjaya menyusahkan hati mak, abah, hubby dan semua eahli keluarga aku…

Semalam aku gi gathering MsjBox kat satay Hj Samuri kajang. Aku angkut hubby dgn dikwan sekali. Hehehe syiok la jugak. Nanti aku nak p curi gambo kat blog adik2 tuh semua hehehe..

Kepada pembeli semua, aku nak minta maaf la sbb takleh nak g amik bunga lagi due to masalah kesihatan dan juga masalah berpindah rumah. Insyaallah dah settle semua aku gi amik bunga ok?

Ok.. see ya when I see ya.. :)

p/s : byk nak catch up nih ..kene g blog kengkawan. Network plak mcm bengong hehehe

Comments

Alinlai said…
ciannya dia....ok take care ayu :)
Ayu Mohamad said…
alin : takpe,,alhamdulillah..dah ok dah :)
... said…
Alhamdullilah.. ayu dah sembuh dah.. takde bgnkak2 gusi lagi.. jaga kesihatan elok2..

acik dah rasa kena sakit teruk.. tu sebab rasa bersyukur sgt bila dah sihat balik.. :D..
Ayu Mohamad said…
acik : tenkiu.. tuh la mmg takmo dah sakit2 nih hehehe :) thanks doakan sy cepat sembuh
NONIE AZIZ said…
nak kesian ke nak gelak ha?...jumpa doc pun boleh gabra ka?sib baik tak tak apa2...
Anonymous said…
bila blog tak update, ingatkan ada apa-apa. rupanya memang ada apa-apa. apa-apa pun semuanya dah tak apa-apa kan. alhamdulilahhh :-)
ontahsapo said…
rajin2 lah gosok gigi...
Anonymous said…
hahaha..tergelak aku baca entry kali nih..tapi kesian gak sebab ngko kena gi spital..

eheh..apapun, take care yek...
Ayu Mohamad said…
MR : sabaq ja la ko nih tau! hahaha

Jamri : tuh la setakat ni dah takde apa2 dah...heheh alhamdulillah

OS : mmg ku rajin menggosok gigi :P

Oren : sabo je la.. si Nurul tuh dah keje dah kat Kolej Universiti tu.. alhamdulillah. aku doakan pasnih ko plak.. mana tau ade rezeki baby :)
Sya said…
Wah... panik gitu sekali Ayu. Sabar ajerlah
NBK466 said…
Tuh ler....bukan nak komplain ler.. kalu gi GH....org sakit buleh bertambah sakit tgk keadaaannya...Alangkan baiknya dpt improved....
abiumar said…
Assalamualaikum... sabar jelah ayu.... alhamdulillah dah sihat...
Kaklong Syikin said…
Tu pon doc hampir2 terlupa kan aku. Agaknya kalo lagi lama aku baring kat katil tu lagik la dia lupa kat aku. Aku saja je berdiri depan bilik dia. Pastu bleh dia ckp “eh I kene bg you balik dulu ni” aduhh rasa nak ketuk je kepala doc tuh!

ayu..ayat kat atas ni mmg buat akak tak henti gelak, sampai baby Alia pun terikut gelak.

sian kat awak tp yg penting awak dah sihat.

first time akak tau ular masuk wad sekali.

ayu, nnti, kalau awak pregnant n wat monthly check up, jgn berdebor2 sangat tau bila jumpa doktor, takut bp naik depa ingat awak drh tinggi tak pasal jer nanti awak kena lalui macam2 test. mcm ni kena saja2 p hosp. la nak belajar kawal debor tu. :)
Amir Syafiqah said…
Ayu... Syukur hang dah OK. Aku tingat masa nak bersalin kan aisha dulu...masa dlm bilik bersalin dekat gleneagles, aku tgh sakit ni tp bole tahan lg, tension dengar bilik sebelah asyik menjerit sj kejenya. Orng lain pun sakit jugak.. Dia cam tak boleh tahan sakit.. Cakap Tamil, aku rasa anak mami kot. Dihujung jeritan tu dengar bunyi baby nangis, lepas tu senyap..Aku lak rasa lega...
Ayu Mohamad said…
kak sya : heheh mmg panik seh! tapi tuh la kene belajar kontrol nih :)

Moon : apa bleh buat hahaha aku ni teruk ek? takpa takpa pasnih aku cuba utk tidak panik

Alang : aku pon bukan nak mengata la kan tp kalo gi spital swasta dia nya bau dan pemandangan tu mmg agak menarik ler kannnnnn :P

NBK : tu pon dah kira ok nurse2 dia dah ok.kalo zaman dolu2 nurse seme garang2 jek
Anonymous said…
hhmm..funny..or just shallow minded...or simply ungrateful..doc tu dah rawat kau ( and probably your father also) pun nak ketuk??..for all u know..he must be busy looking after other patients yg datang dah tinggal separuh nyawa..
Ayu Mohamad said…
ano : jgn risau aku ni jenis yg bersyukur .. mmg betul doc tu jugakla yg merawat aku dan abah aku.mmg aku bersyukur.cuma nya yang buat aku ckp mcm tu ialah doc tuh tak ramai patient and dia ade byk masa lapang sbb aku tgk dia doc sembang dgn kwn dia. and dia juga bukanla org yg merawat pesakit yang separuh nyawa sbb dia hanya merawat kes kecemasan yg ringan2. yg berat2 yg tinggal separuh nyawa tu team lain yg buat. yg aku dok cerita aku kat wad tuh jiran2 katil aku tuh semua team doc yg jaga kecemasan yg berat2 yg jaga. Aku bersyukur segala2nya dah selesai.and aku ade kan puji nurse kat situ semuanya baik-baik. ko jgn le marah aku eks.. bersebab tu aku ckp mcm tu :)
Tu dia...sekali update, macam cerpen pulak...

anyway, semua tu pengalaman yang berguna tu ...
zino said…
teringat pengalaman zino di wad kecemasan HUKM dulu hehe
kasutVINCCI said…
laa...kv tertanya tanya awat hang tak updet blog. Rupanya sakit. Moga hang sembuh sepenuhnya yer.
WRA said…
ada allergi ke? anyway, alhamdulillah dah sembuh...hati2 ek lenkali...
Anonymous said…
blek..weii aku ikut ko kat sini.kata nak banjer kfc.ahaks
Ayu Mohamad said…
BP : begitu la seadanya. memang sgt berguna

Bro Zino : ooo ade jugak eks.. mesti lebih kurang sama keadaanya hehehehe

KV : tuh la KV.. heheh tp la ni aku sihat dah.. tenkiu le hang doakan aku cepat sembuh :)

K.Wan : entah le kak.. tuh la yg pasti pasnih takmo dah dok sepital.wpun sekejap tp mmg la I learnt my lesson. hehehe

neezie : blanje kfc? *tgh ingat ni hmmm sape eks yg aku blom banjer kfc nih... :P
Rakimi said…
ayu... ngko dah bahagia sekarang yea.. macam tu lah.. sakit pening ada laki.
Ayu Mohamad said…
kimie : sabo jek la ko nih hahahaha dulu masa jauh pon aku bahagia perrrr :P harap2nya bahagia hingga ke akhirat..aminnnn begitu juga dgn ko and semua kengkawan blogger diharapkan agar bahagia selamanya dalam kehidupan dunia dan akhirat
Anonymous said…
Your website has a useful information for beginners like me.
»
Anonymous said…
Very pretty site! Keep working. thnx!
»

Popular Posts