Salesman Kereta

Assalamualaikum...

Pernah tak korang deal dengan salesman kereta atau salesgirl tak kisah le kete ke atau apa jek la tapi yang menyakitkan hati? Pernah lalui jumpa atau dengar sendiri dialog di bawah?


Salesman : Bos saya ni kak jenis yang beli kete sekali byk2 kak.. semua kaler ada.. akak nak yang mana.. biru? ade... kami mmg ade stok byk...

atau ....

Salesman : Kak, saya ni ni nak bg makan anak bini kak..sy takkan nak bg duit haram.. kalo saya buat keje saya akan buat betul-betul. Buat apa saya nak tipu akak...

atau....

Salesman : Semua ada kak.. cd tuh kami bg akak cd changer...tu mmg standard kak... mmg ada.. akak jgn risau la.. apa? tinted? haaaa tinted pon boleh aje.. takde masalah kak.. boleh..boleh...

atau ....

Salesman : ok saya bg akak smart tag la.. yg tuh sy bleh la bagi akak....

tapi....

right after u signed the bank loan...

Salesman : kak.. ade masalah besar la kak.. (sambil buat muka susah hati) .. warna artic blue yang akak nak takde.. yang ade cuma warna hitam dgn warna silver... tu pon silver tinggal 1 je lagi kak.

and

Salesman : akak cuba tgk ni kak (sambil tunjuk kertas price list) harga kete akak dah naik RM1000.. hmm takpelaaa sy kire jugak harga lama..(sambil mengeluh).. takpe la ni silap saya...

and...

pada hari nak ambil kereta...

Salesman : akak, lepas akak dpt no kereta ni, 2 hours lepas tu kereta dah buleh kluo dah..sekejap je kak..dorang nak cuci kereta and pasang plate number..

tapi....
akhirnya...(selesai urusan di JPJ dlm pukul 3.30pm..so by right dalam kol 6 tu dah bleh amik kereta la kan..) kol 9 lebih baru bleh bawak balik kereta. tu pon kami sampai dlm kol 7pm.. gi solat maghrib dulu kete tak siap jugak lagi..last2nya dalam kol 9.30pm baru ready

tu pun....
accessories kereta semua takde..gondol! cd changer yg dia kata standard tuh pon takde!
tak sakit hati ker? aduhhh geram betul..

then I learnt something le kann.. jgn deal dengan salesman yg baru sebulan kerja. dia sure kene buli dgn senior2 dia or dgn boss dia.. and yg pastinyaaaaa.. dia mmg menyakitkan hati aku dan hubby!

smlm jumpa dia kat Giant Tmn Melawati.. mmg kami basuh la dia cukup2.. geram sungguh.. then yg kelako tuh dia ade ckp, dulu ade kes pelanggan bawak ke Tribunal Pengguna sbb tak puas hati..

apa lagi.. dia bg aku idea yg sgt bernas.. aku terus ckp kat dia...
"haaa lagi senang.. Tribunal Pengguna tuh.. daripada kerani sampai le ke Setiausaha Bahagian dia tuh mmg akak kenal...3 bulan akak dok kat tempat dorang.. semua tuh anak murid akak..kalo setakat nak tolong tu anytime..." nampak cuak la muka dia..
pastu hubby pon mmg marah giler la kat dia.. mcm2 hubby sound.. hubby ulang balik ayat dia yg nak bg mkn anak bini dgn duit halal tuh..

masa dlm tepon bukan main dia berlagak lagi ckp putar belit dia.. padahalnya masa dia call tuh dia tak tau kami mmg ade kat Giant tu and kami mmg dah nampak kereta dia and kami tahu dia ada. Elok lepas turun drp kereta tuh dia call aku (sbb tghari tu aku ade sms dia tuntut bende2 yg dia janji tu).. pastu aku kata la "akak dah nampak awak..".. Mula2 muka mcm berlagak.. lepas kene sound..terus layu jerrrrrr...

Camner eks.. kite nak tolong org melayu..syarikat Melayu.. tp kenapa dorang tak pandai nak meniaga.. tak pandai nak jaga hati customer? sampai bila Melayu nak jatuhkan bangsa sendiri?

Sekian..luahan hati aku (dah cool dah sket..tapi will fight for my right!)

See ya when I see ya.. :)

Comments

Alinlai said…
Tahniah ada keta baru :) biasa la tu sblm dapat customer lembut gigi dari lidah...lepas signed je siap la...ada saja alasan...sabo sabo...ke ke ke siap bagi ide ke Tribunal Pengguna lagi...hampeh gak budak tu kan?
Anonymous said…
Lin, tapi kalo ke Tribunal tu boss dia le kena hehehe.. tapi masa dia ckp tu agaknya dia tak perasan yg dia bg idea sebenarnya tuh hahahaha

-Ayu-
NBK466 said…
Kalau salesman/woman cam tuh.... sekali tuh jer lah deal dgn dia... mmg takde long term punya customer..
Ayu Mohamad said…
NBK : tuh la.. tp mana lah tau kann kot2 kite nak rekemenkan dia kwn2 kite yg nak beli kete kannnn
WRA said…
akak jarang deal ngan salesman kereta ni, semua abg JD yg handle...tp yg akak tau, Naza akak tu sepatutnya kaler lain, walaupun masa tu akak nak warna hitam, tapi dia kata tak de stok...tiba2 bila dah close deal, dia kata ada warna hitam aje...so kitorang no hal lah hehehehehehe....
Ayu Mohamad said…
Naza ler nih kak!! mmg ler saya geram dgn Naza nih! sy bab kaler tuh sy okeh jer kak.. sy pon dpt hitam jugak..tp takpe hitam pon sy suka.. yg lain2 tuh sy tensen ler sket.. benci betul org yg suka berdolak dalik nih! adehhhh tensen seh... hehehehehehe
Anonymous said…
dulu pernah kena, kata dapat home teater tapi habuk pun tarak...

naza ria?
Ayu Mohamad said…
jamri : taklerrr belum lg le mampu hehehe yg tuh kak wan dgn abg JD yer.. yg itam tu Naza Ria Kak wan ler hehehehe
ontahsapo said…
biasa....tu kira ok lagi, cuba kau beli kereta cash, lagi teruk dia layan, sebab untung dia sikit...
aNIe said…
heheh....biasalah tu ayu...orang berniaga...macam hubby kak lady dulu beli kereta Naza pun macam2 jadi...sebelum sign ape2 kertas mulut bukan main manis...tapi bila dah sign perjanjian...macam-macam tapi...dan alasan...tapi hubby akak naik jumpa boss dia...padan muka...dan tuntut apa yang diorang kata nak bagi
Ayu Mohamad said…
OS : mmg ponnn abah saya penah beli kete cash heheheh dorang tak byk untung ..

Kak Lady : sy ckp jugak dgn si mamat tu...dia kata ni semua boss sy ni la kak dia nak kene kan saya.. adehhhh
kasutVINCCI said…
ayu oii, mana gambaqnyer?? Kete baru hang tu lah!
NONIE AZIZ said…
yeye..kete baru ayu ddah sampai...hah bila lagi nak sampai Puncak perdana...Standard org menjual Ayu...mulut mau manis...janji mau banyak...
Ayu Mohamad said…
KV : isk hang ni segan le aku weiii hehehehehe

MR : udah 2 minggu kete aku sampai ler hehehehe.. itu la dia mulut sgt byk manis..janji sgt byk ditabur
Yatt said…
kak yu...

masih tengiang-ngiang lagi kek telingo den janji janji manis brother tu ...
den pun hampir terguda gak ngan janji janji manih ehhh
sib baik...

rugiinye tak do maso korang jumpo dio kek giant tuh.. kalau tak ngan den den juin skali melazerkan diri..

den pun kensel nak beli sutera...
baco kek forum macam2 hal yg tak elok kek keto tuhh..
Ayu Mohamad said…
yati : haaa mmg kene la dia semalam..paneh la tingo dio tuh gak eee.. bia dio tau..paneh lg hati kito ni.. takpo nanti tau la idup dia sonang ko susah ko.. Allah Maha Mengetahui
Tak semua sales man/women macam tu.... Kalau kena yang ok, memang ok tapi kalau kena yg tak ok, tu yang tension tu.....

Customer is always right !
FaEzHussain said…
puan ayu,
bukan nak kata apa, saya sendiri pun pernah mengalami masalah dengan peniaga org kita di UK ni. beli tiket tru dia niat nak tolong org melayu bisness, sampai 2 hari lagi nak terbang masih belum dpt2 tiket. duit mintak punya lah awal. tension gilos. hubby siap gaduh2 dah.

oo entri yg lepas pasal internet friends tu, saya dulu undergrad di tasmania, 1995-2000, i wonder who was ur abg angkat...kalau sudi bgtau email me ok...heheh...just curious.
saya dulu pun kuat gak main bbs auggie ni....tapi takde la tangkap cintan dgn sesapa pun di alam ciber...hanya 'bercinta' dgn org yg depan mata tapi berkomunikasi dlm alam ciber (yg kini dah selamat jadi hubby) heheh
Kiah Kardashian said…
standard mana mana salesman cam gitu...kat sini lagilar...mmg kaum dasar cakap berbelit. lagi ah pening
zino said…
standard le salesman ni.. cakap mesti manis.. janji mesti baik punya.. deliveri itu urusan pihak lain.. dia jual je..with all the promises..

so bila dapatnya kereta baru tu? sabar sabar.. hehe
Ayu Mohamad said…
BP : itu la nak cari yg betul2 baik dan jujur tuh yg payah mcm nak cari intan dlm kaca la kann :)

Faez : tu la dia dorang nih mmg sabo jek laaaaa... adehhhh... pasal internet frens tu tak tau la kenal ke idak hehehe tp kalo nak tau lanjut hehehe kene email le kan.. email me at sitirahayu_mohd@time.net.my yerrr
Ayu Mohamad said…
Zakiah : dorang ni tak tau ke yg dorang nak bg mkn anak bini ni ek? isk..sabo jek laaa

Bro Zino : keretanya dah dpt.. tuh yg gado2 tuh hhahaha.. dah 2 weeks dpt..
Kaklong Syikin said…
bagus ayu tegas camtu.

tulah payahnya kalau org melayuu kita niaga stail camtu, tu yg rasa prefer beli kat cina, sbb depa ni berniaga mmg jaga client sungguh.hmm.
Ayu Mohamad said…
Moon : tuh la aku akan pastikan depa tunaikan apa yg dijanjikannn

Kak Syikin : kene la tegas kak.. depa ni suka2 je pijak kepala kite.. ingat kite bodoh mcm dia ker... heheheh emosional plak heheh sorry ek kak.. :)
Anonymous said…
Aku rezeki dpt salesman bagus tapi nun haaa di Bangi, sumer dia settle, aku hulur je, cuma terkilan aku silap pilih kaler nak silver dapek artic blue. cantik gak

Mamat ni jual mcm2 model, kia, proton perodua sumer dia blasah, so far so good, janji sumer tunai. Alhamdulillah. sumer org aku rekomen. Org jujur murah rezeki dia..

z.i.e
Ayu Mohamad said…
Zie, ha tu laaa len kali ko kene rekemen kat blog aku nih hehehe bio org lain pon berpeluang dpt salesman ko yg jujur tuh..

ko nak silver dpt artic blue.. hubby aku nak artic blue tp dpt ler hitam hehehe.. tuko ler kaler hahahaha.. artic blue cantik lerrrrr.. aku pon sukeee
Anonymous said…
Hmm I love the idea behind this website, very unique.
»
Anonymous said…
What a great site, how do you build such a cool site, its excellent.
»

Popular Posts