Tentang cikgu...

Assalamualaikum...

Malam tadi kawan2 lama masa bekerja di Ampang datang ke rumah. Fizah sampai dalam kol 9.30mlm dan harimah serta hubby sampai dlm pulul 11.40pm hehehe yaaa memang dah tengah malam..tapi sebab hubby kene keje sampai kol 12 tgh mlm maka aku selamat laa ade geng hehehe.. last2 nya Fizah tido umah aku sebab sembang punya sembang tengok2 jam dah pukul 1.30am hehehe.. Yang nak disampaikan disini bukan kisah pertemuan kami tapi pengalaman si Harimah menjadi guru disekolah..

Dia baru sahaja menamatkan pengajian di UPSI Tanjung Malim dan sekarang sedang menjalani latihan praktikal di sekolah yang berdekatan dengan tempat aku bekerja ni.. kata dia, anak murid zaman sekarang ni memang sukar untuk diajar. tak macam zaman kita dulu2. Kalo selama ni aku baca dalam suratkhabar aku masih boleh menahan rasa tapi ni dengar dari mulut cikgu sendiri buat aku jadi marah yang teramat sangat...

Seorang cikgu, yang baru mendaftar diingatkan oleh Guru Besar di sekolah itu supaya tidak memarahi anak muridnya, tidak boleh memukul hatta menjentik sekalipun dan tidak dibenarkan juga menjeling kepada anak muridnya.

Anak muridnya???

Sewaktu guru mengajar, mereka mengatur kerusi dibelakang dan tidur dengan selambanya.

Mencarut2 didepan cikgu tanpa segan silu dan rasa hormatnya..

Apabila ditegur guru kenapa tidak menyiapkan kerja sekolahnya, murid (yang sedang tidur di mejanya) menjawab "apa hak cikgu nak tanya saya dah siapkan keje sekolah ke tak. Ayah saya yang bayar yuran sekolah saya pun tak pernah tanya saya"

Aduhhhhhh...geramnyaaaaaaaaa aku yang mendengar...

Kawan nya si Harimah juga menghadapi masalah yang sama disekolahnya. Anak murid nya lagi gangster.. siap bertekak dengan gurunya.. kaki diletakkan di atas meja semasa guru sedang mengajar...

Pernah sekali dia mencabar kewibawaan gurunya itu lantas guru perempuan itu membalas cabaran dengan mencabar pelajar itu kembali.. "kalau awak anak jantan..haaa tunjukkan kejantanan awak tu. Bukak selu*r awak tunjukkan saya yang awak betul2 jantan"

Murid itu menjawab "mana boleh..malu la"

Haaaaaa tau takpe!!!!!!!! ingatkan macho sgt sampai nak lawan cikgu tu ingatkan berani sangat laaaaa...


apa nak jadi nih??? apa yg perlu kita buat....aku dah nampak dah hikmahnya kenapa aku tak dapat KPLI dulu tuh and ada one time tu aku tak p pun test dia.. sebabnyaaaa??? haaa ni la aku rasa hikmahnya. Agaknya kalo aku jadi cikgu tu mau aku sakit jantung.. aku jenis yang tak tahan dengan org2 kurang ajar nih aduhhhh...

Cikgu2 yang lain? care to share? Gitar Tong awak mcm mana pulak??

Comments

zino said…
ayu..
rasanya tak semua murid berperangai macam tu.. kalau ada pun hanya berapa % dari keseluruhan murid..

tapi bila sorang dua pun dah kira mencabar kewibawaan setiap org guru.. cikgu terpaksa guna segala kemahiran yg dia ada..
Ayu Mohamad said…
Tuh laaa agaknya kalo cikgu yang dah lama tuh dah byk pengalaman dah tau nak handle anak murid mcm mana kan.. kesian kwn2 ku itu hehehe..

tapi dalam tak ramai tuh la yang menyiksa batin cikgu2 tu
Dalam setandan kelapa ada yang komeng, ada yang terpeleot, ada yang gugur muda.........
Ayu Mohamad said…
BP : tuh la.. tp takkan yg terpeleot nak dibiarkan terus terpeleot kannn camner eks?
ontahsapo said…
zaman sekarang hanya yg cekal sahaja akan menjadi guru, kalau tak, kau jaga budka tadika jer....
Ayu Mohamad said…
OS : ha ah kan best jugak leh lompat2, lari2 main ekjar2 hehehehe
tee said…
ayoyo, gerun nyer dengar. memangla kan, bebudak zaman sekarang ni walaupun bukan semua, sesangat la brutalnye. rasenya, PLKN tu tak yah dihantar masa lepas SPM. rasenya bebudak Form 3 pun kena pi jugak.
Anonymous said…
wuuii.. ni skolah henry gurney ke? saya ada sorang member.. dia juga cikgu... dia cakap.. dia dapat a dozen of roses every weeks from her student.. munkin kawan sis tu di skolah yg kureng sket kot..
Unknown said…
saya pun rasa ada hikmahnya tak dpt KPLI dulu...sama macam ayu. Kalau tak, mahu lama dah sakit jantung. Kawan saya ada sorang, mula ajar sekolah menengah, tak tahan asyik kena buli, tukar sekolah rendah..ajar budak2 darjah 1. Lagi senang kata dia. Sakit jiwa. Saya respect pada guru2 skrg, yg tahan cabaran ni....walaupun tak semua sekolah mcm tu, tapi dah banyak kita dgr, mcm2 perkara bebudak skrg ni kan. Salah siapa agaknya??? Kalau dah cikgu tak boleh tegur atau marah, mcm mana nak mengajar tu??
Sayuti said…
sama2lah kita berazam jadi ibu bapa yang baik untuk mengajar anak2 kita nanti tentang adab sopan, terutama kepada guru.

insyaAllah.
WRA said…
depend pada sekolah & guru besar jugak kot...sbb kat sekolah anak2 akak tu cikgu yg lebih2 marah anak murid...siap buleh rotan ngan pembaris kayu lagi......
Ayu Mohamad said…
Tee : ha ah depa p masa form 3 kan? buat ala2 kursus BTN ker bg dorang ni rasa insaf sket and ade kesedaran yang dorang ni pelapis negara di masa hadapan

Moon : tuh la.. sedey gak lee aku rasa zaman dedulu idak le seganas ini anak muridnya

Ledi : hahaha bukan henry gurney le dik oiii hehehehe.. untung kawan ledi tuh.. agaknya dia dapat kelas yg baik2 kot.
Ayu Mohamad said…
Yus : tuh laaa guru2 zaman sekang mmg kene tabah and kuat semangat..

Sayut : yer akak setuju.. kite lah kene mencorakkan anak2 kite supaya mereka jadi anak yg menghormati guru nya..insyaAllah

Kak Wan : ialah kak wan. dah kalo guru besar tak berani nak amik tindakan. anak murid pon besar kepala la kannn..
Angah said…
semua bermula dari rumah. Biasanya budak2 camni datang dari family yang takde masa untuk mereka. Yang mak bapak serah tanggungjawab sepenuhnya pada cikgu. yang diorang tau anak pegi balik sekolah, bagi duit. tapi pengisian rohani dari mak ayah tu takde.

tapi mak bapak ni pulak selalu anggap anak mereka ni budak terbaik dalam dunia, tak boleh langsung disusahkan sikit. dijentik ke apa.

kalau dulu kita mengadu cikgu pukul kat sekolah, lagi ditambah sedas dua kat umah. Sekarang ni, cikgu baru piat sikit je mak bapak dah canang satu malaysia anak kena dera eeiii..

tapi ada jugak cikgu yang memang ada masalah. biasanya masalah luar la bawak masuk sekolah, murid kena tempias. itu isolated cases..

ehehehe terpanjang plak. berdasarkan pengalaman mengajar jugak ni.
aishah said…
heheh kakyu sian nye kawan ko tu...kalau aku ..mau dilempangkan aja ke muka..

kalau anak dah kurang ajar macam tu..tapi mak bapak tak caya mak bapak duk marah2 elok hantar mak bapak ngan anak2 tu pi kursus bina negara..muahahakakakak
Anonymous said…
aku rasa parents pun ada peranan dlm hal2 gini..

harap2 anak2 aku sok, akan dengar cakap cikgu..
Sherin de Souza said…
Ayu, ni la, takut nak hantar anak-anak masuk sekolah. Macam mana ni?

Ganas la budak-budak zaman sekarang ni. Buli budak sekolah lain tu satu hal, ni buli cikgu pula.. Takut la.:O

Antara sebab-sebabnya adalah rancangan tv / movies yg penuh dgn violence, ibu bapa yg bertindak ganas kat rumah etc.
Anonymous said…
isk isk isk sabaq sajalah...kalau chek, memang kena pelangkunglah budak tu...lepas tu kereta kita kena calar dan silap2 masuk berita sebab kena saman dengan mak bapa.

~alinlai~
NONIE AZIZ said…
sib baik aku bukan cikgu..kalau tak mau aku berhenti mengajor!!
Mummy Rizq said…
aku bukan sajer darah tinggi.. kencing manis, kencing masam..semua ada lah nanti kalo aku jadik cikgu!
Sastri said…
Sas penah jadik cikgu sandaran sekolah menengah dan jadik pensyarah... sib baik tak dpt anak murid yg menjawab cenggitu... kalo tak mau sas hambat keluar kelas... err... mmg kdg2 perlu garang sket walau sas cikgu/pensyarah yg suka senyum sebelum mula kelas... keskeskes...
Ayu Mohamad said…
Angah : aku setuju dengan pendapat ko.selama ni aku ngajo bebduak nih aku dpt yg baik2 takde lg la yg kurang ajo nya.tuh yg dengar cerita kwn aku tuh..membuatkan darahku mendidih seketika.. :)

Siti : ko nak lempang? silap2 ko yg kene lempang balik heheheheh :P

Oren : yap betul.. apapun..semuanya bermula dari rumah sebab institusi pertama yg anak2 pegi ialah rumahnya sendiri..dah kalo permulaannya pincang maka susah le sket bg dorang bermula dgn baik di sekolah
Ayu Mohamad said…
Sherin : takpe.. kalo di rumah ok insyaAllah diluar pun ok..anak2 akan pandai membawa diri nya.Cuma sbg mak ayah kite kene tau dgn sapa dorang berkawan and apa aktiviti kat sekolah.takut2 anak kite baik tp kene buli pulak dgn anak org lain... so mmg kene amik tahu sepenuhnya aktiviti anak2 tuh *chewaaahhh ckp mcm dah ade pengalaman hahahaha..anak pon tadak lg nih :P

Alin : Ha ah nanti silap2 kene calar pulak kete kite adehhhh

MR : hang kan brutal hehehe sure hang bleh pelangkong ja depa semua tuh hehehehe

MB : Yaaaaaaaaaa tepat sekalik!!!!

Sas : haa tu la bukan semua yg hampeh2 tuh alhamdulillah la pada cikgu yg dapat kelas yg baik2 and anak murid yg baik2 tapi kalo dpt kelas yg teruk tuh yg tensen tuh..tapi takkan la semua cikgu ank kelas yg baik2 kan.. abih sapa nak ngajo yang nakal2 tuh.. kan..kan...
Yatt said…
kak yu.. anak zmn sekarang perangai menjadik jadik.. tp pokok pangkalnya didikan dari umah.. kalau betul asuhannye insyaallah kemana jua pun anak tu pergi dia akan jaga tingkah laku nye..

teringat masa zmn den skulah rendah dulu..

ade sorang budak lelaki satu kelas ngan den cukup bemasalah.. melawan cikgu, mencuri, pukul anak orang.. bila cikgu hukum dia.. denda dia. balik ngadu kat mak..
lepas tu mak dia datang sekolah jerit jerit ngan parang kat tangan.. ngeri oo...
tu kisah dulu arr bebelas tahun dulu..

apa2 pun kita nanti sebagai mak ayah kenalah didik anak kita jadik insan yg berguna n berakhlak :)
Ayu Mohamad said…
yatie yuhuuu kalo mak dah bwk parang.. anak dia sah2 bleh bawak bom gi sekolah bom sekolah hehehehe
susah le ek kalo ade mak ayah yg terus2 nak serang nih.patutnya dia tanya dulu sekolah apa masalah anak dia kannn
adikajie said…
salah kerajaan....
kalau islam yg betul di ajar pada masyarakat tiada yg rosak. rosak anak kerana ibu ayah dan guru, rosak ibu ayah dan guru kerana masyarakat, rosak masyarakat kerana undang-undang. tunggulah masa rosaknya negara.
Ayu Mohamad said…
tuh la dik.. bahaya sungguh.. ni kerajaan sedang pertimbangkan pasal nak lanjutkan waktu perniagaan disko..aduhhhhh apa nak jadi entah le
Anonymous said…
What a great site
» » »

Popular Posts