Tentang Mereka dan Solat Jumaat..

Assalamualaikum

Entry hari ni adalah entry yang telah membuatkan aku rasa sakit di hatiku.. sakit kerana aku tak bleh nak buat apa2 hanya sekadar memberikan pandangan marah dan jugak sekadar membebel je la..

Nak tanya kepada kaum lelaki yang ke masjid setiap hari Jumaat, agak2nya la semua yang ke masjid tu tunaikan solat Jumaat ke tak yer? Maksud aku, adakah semua yang hadir ke masjid itu sekadar hadir atau mmg betul2 mengerjakan solat Jumaat itu?

Kes yang aku nak ceritakan ini adalah pengalaman aku sendiri yang aku lihat dengann mata kepala aku sendiri dan peristiwa ini telah berjaya merobek2 hati ku....ada beberapa scene yang aku lihat …

Scene 1
Sekumpulan budak sekolah bersembang2 dgn jayanya di bawah pokok sambil bergurau senda.

Scene 2
Sekumpulan anak muda berpakaian baju melayu lengkap bersembang juga di bawah pokok tapi dikiri kereta aku

Scene 3
Sekumpulan anak muda yang lain juga bersembang dan bergelak ketawa tapi di bawah khemah (yang mungkin digunakan sbg porch kereta di masjid ataupiun tempat masak memasak atau tempat mkn sekiranya ade kenduri di masjid.

Scene 4
Kanak2 berlari2an berkejaran dalam pakaian Melayu mereka

Scene 5
Lelaki2 dewasa berkejaran juga untuk masuk ke dalam masjid kerana waktu itu azan yang pertama sedang berkumandang (termasuklah abah aku.. kami baru sampai dari KL -Lumut)

Scene 6
Dua org kanak2 lelaki (rasanya sekolah tadika atau darjah 1) sedang bermain2 betul2 dihadapan kereta aku (seberang pagar masjid.. Abah parking kereta dalam kawasan masjid)

Setelah azan selesai..aku lihat tiada antara mereka yg diatas bergerak ke dalam masjid (kecuali lelaki2 dewasa).. Mak aku pon naik hairan.. kata mak, “awat depa tuh tak p masuk dlm masjid lagi?”

Khutbah pon dibaca..mereka yang diluar masjid tetap dgn urusan mereka bergelak ketawa dan bercerita dengan jaya nya..

Aku? Apakah tindakan yang sepatutnya aku ambil? Dalam hati aku dah terbakar dah.. Mak aku pon dok bebel ckp kenapa dorang tak masuk dlm masjid. Nak bg sejuk hati, aku ckp kat mak aku “mungkin dorang dengar khutbah drp luar masjid le kot.. agaknya dlm dah penuh…

Khutbah dah selesai.. depa tak gerak jugak lagi.. hati aku dah mmg terbakar.. korang teka apa aku buat? Aku bukak tingkap aku pon ckp, “dah sampai masjid pon takmau solat lagi.. Ya Allah sabar je la..” aku ckp kuat2.. ade le yg dengar tuh dah tersipu2.. Kalo ikutkan hati aku yg membara tuh, aku mmg nak p dah kat dorang.. tp mengenangkan mak aku kata “isk hang.. kita p tempat org ni.. ” Padahalnya khutbah hari tuh dok ckp tentang masalah remaja yang tak tahu solat, tak tahu mengaji, suka lepak2..pakai baju tak sopan.. org yang kat luar masjid?????? Dengar pon tak! Padahal mereka lah target audience nya!!

Aduhhh aku pandang je dorang pastu aku bebel2 ler.. yg dengar tuh, dia bgtau kwn dia.. pastu kwn dia bgtau plak kwn lagi dorang pandang aku pastu aku lawan tenung sambil aku ckp.. “entah apa nak jadi laa… dah sampai masjid pon tak nak solat lagi,...tak takut Allah ker?..”

Malangnya dorang sikit pon tak heran.. gelak2 lagi ada.. sabar je la.. kalo mak aku takde mau aku gi je kat bebudak tu and aku halau dorang masuk masjid. Aku pedulik hapa.. geram sungguh. Bila aku tingat je pasal ni mesti hati aku sakit.. taktau aku nak kata camner.. dia nya sakit hati tuh mcm ditusuk2 adehhhhhhhhhhhh………….

Berlainan plak dengan budak lelaki 2 org yang aku kata depan kereta aku tuh.wpun dia tak masuk dlm masjid tapi dia bentang sejadah and dia ikut org dlm masjid tu solat.wpun mungkin dia solat tuh ikut cara dia sendiri tapi lebih baik drp abang2 yg tak solat tuh..

Dan palaing menyakitkan hati aku lagi ialah.. bila pak imam baca doa..semua pakat bergerak ke arah masjid… what is this!!!!!!!!! Penipu!!! Dah la tipu diri sendiri, tipu mak ayah!!! Paling besar sekali tipu Allah Taala!!!! Eeeeeeeeeeeeeeeeeeee…. Geram sungguh aku….

Gaya dorang macm org baru lepas solat. Kebetulan aku nampak ade sorang tu siap gi beli air soya tuh.. ceh ceh gaya org baru balik semayang jumaat la konon. Padahalnya dok sembang bwh pokok. Aduhhhhhhhh..sabo jek laaaaaaaa..........

Apa yang kita nak buat untuk atasi masalah mcm ni? Aku nak cadangkan kepada abang2 kite yang gi masjid mungkin bleh buat cadangan pada AJK Masjid ataupun guru2 sekolah yang anak2 muridnya ke masjid berpakaian sekolah tu supaya memantau keadaan ini. Mungkin ade guru disiplin atau AJK masjid yang akan halau dorang ni masuk ke dlm masjid masa khutbah atau azan berkumandang… Cadangan lain?

Comments

aishah said…
pergh bengong arrr...dah perli2 pun tak gerak kalau aku kakyu aku sound terus je...ntah2 apa2 ntah.ingat pergi masjid ni sekadar cukup syarat je kot..hampeh tul
Anonymous said…
kita boleh start dengan diri kita dan keluarga kita..maksud aku, anak2 kita...so, generasi akan datang tau dan paham bila masuk bab2 solat jumaat dan sebagainya...

untuk org2 yang 'pekak' seperti cerita ngko nih, patut pun depa kena hamput..tapi lebih berkesan kalau denda, sebab org kita, bila dah kena denda baru terhege2 nak buat..kena suggest kat ajk2 masjid la gayanya nih...
zino said…
teruk nya kes tu.. kat masjid mana lah tu ya..

"penat je bilal pesan apabila khatib mula membaca kutbah hendak lah kamu diam...."
Ayu Mohamad said…
siti : ya sebegitu la adanya..kehampesan mereka begitu mentensen kan aku sekali...

Oren : ya betul.. kene mualakan dgn keluarga kite.. tp kalo org ygterlalu sebok dgn urusan duniawi ni mcm mana ek?

Bro Zino : masjid dekat pejabat persekutuan manjung tak ingat la nama pejabat kerajaan tu..yang pasti masjid tu sebelah JKR Manjung..
Alinlai said…
isk memang tak makan saman la depa tu (mesti depa makan nasikan?...) depan masjid pun bleh tak masuk...inikan pula yang jauh dari masjid, alih2 masuk GSC atau pun pi main bowling ...
aishah said…
kakyu..kalau ko nak tengok gambar kek ko tu ko pi l akat blog kek aku
http://myfriendmycakeshouse.blogspot.com/

kasik komen huhuhuh
Begitulah kalau datang masjid cuma semata-mata untuk memenuhkan 'jadual hari jumaat'...

wallahualam...
Ayu Mohamad said…
alin : sedey kannnn?

siti : okeh

BP : begitulah agaknya.tp takkan nak biarkan dorang ni mcm nih aje...
Akuro ® said…
Huh! Akuro yg membaca pon boleh naik hangin! Apalagi K'Ayu yg mengalami.
NBK466 said…
Pernah sembahyang di masjid di kampung den (Felda Ulu Tebrau) dimana arwah atuk pernah manjadi imam dulu... Pak bilal mmg garang(juga berkhidmat dgn arah atuk dulu) , dok cari budak2 suruh duk sembahyang satu tempat khas...yg kena penampar kek belakang badan pun ado.... begitu takde nak jumpa bebudak buek bising masa khatib baca khutbah...
ibuVouge said…
entry ko yg benar dan patut di baca oleh semua org...
aku pun menyirap membacanya..
NONIE AZIZ said…
apalah nak jadi budak2 ni...tanpa rasa bersalahkan dewang ni!!!
kasutVINCCI said…
ada gak ambik kesempatan merempit kala jalan raya tgh lengang.
ada gak ambil kesempatan memilih kasut selipar yang berjenama mahal untuk di pau!
entah ler...
Anonymous said…
banyak kak mcm tuh .. kt opis nih, kedai bawah nih ha .. asal solat jumaat je tutop keai, kita pon puji la..bagus semua .. rupenya kt blakang kedai berkumpul ramai2 lelakinya. . borak2, ngk majalah .. tak p solat pon
Mamamanja said…
eee.... elok p dekat sound depan2 jerk kak ayu! kasi ayat yg pedas2 punya
Anonymous said…
teringat sekali dulu... aku bermusafir dari kg ke sini. kejar solat jumaat d masjid negeri shah alam. aku pasti time aku smp ke masjid tu dah lambat amat. suasana senyap jer ketika aku parking kereta. aku tgk ramai budak2 sekolah, berbaju melayu putih bersamping standard budak asrama melepak2 bersembang kat tepi2 tangga. aku igt smpt la aku solat jumaat. sekali jejak je kaki ke tanah keluar dari keta, suara kat ceropong pembesar... assalamualaikum warahmatullah... dah abih solat rupanya. tak smpt abih imam bagi salam, budak2 tadi dah bertempiaran lari balik. isk isk isk...
Lan Rambai said…
Aku pernah pegi main boling sebaik sahaja abis solat jumaat kat Pertama.. ehh solat kat masjid belakang Campbell... bowling tu kat pertama kompleks. Sampai kat situ, tempat tu penuh dgn pemuda Islam bersukaria. Tgk scoreboard kita boleh tau yg dorang memang dok huha huha huha kat situ sejak orang belum start solat lagik.
ontahsapo said…
cerita biasa yg selalu aku tgk setiap jumaat......
Shami said…
Teruk betul,.... hari ni deper gelak, deper tak nampak azab Allah tu, tak sedar tu hak dok kiri kanan tu ada to catit perangai deper...tu, ...itlah dunia akhir zaman...yang kita nampak hari ni,...
Unknown said…
Ya Allah...lagi baik tak pergi masjid cam tu. Memang dah tahu dia tak solat Jumaat. Ini pura2 konon gi Masjid, tapi duduk bawah pokok.Dgn sapelah diorang dok tipu tu, tak nampak lagi azab dari Allah depa ni.

Salam kenal dari saya ye Ayu.
Ayu Mohamad said…
Akuro : ha itu laa bila ingat2 balik mmg sakit hati akak..

NBK466 : alangkah baiknya kalau bebudak tuh kene penampar jugak mcm tu.. mau dia ingat sampai mati agaknya..

IV : tu la..kalo ikutkan hati mmg nak halau je dorang masuk masjid

MR : aku rasa kalo hang ada backing aku sure kita dua jadi gangster halau org masuk masjid .. kan kan..kan... :)

KV : tepat sekali!!!! mmg ade yg jadi rempit di jln yg lengang.siap angkat moto tuh..kalo dia tertungging ke belakang.. Allah je yg tahu sakitnya..
Ayu Mohamad said…
Faizah : tuh la yg akak geram tuh.kat shopping complex tu satu hal le kannnnn... kat kedai mcm tu pon ade jugak..adehhhhh..dorang ni tau ke idak apa yg dorang buat nih..

MM : ikut hati akak mmg le nak gi dekat2 tapi masa akak dok bebel tu akak ckp kuat2 dah mmg dorang dengar tuh yg ade yg tersipu2 tersengih2 mcm kerang busuk..ingat elok sgt la perangai tuh

Atok : haaaa mcm tuh la kejadian kat masjid tuh.abih je tok imam bg salam depa pun beransur le gerak ke arah masjid and pintu pagar masjid.

Lan : dorang tak ingat agaknya waktu huha huha tu kalo Allah tarik nyawa..tak ke nyesal?

OS : tp apa yg kite bleh buat untuk atasi masalah ni OS? menyesakkan dada..adehhh
Ayu Mohamad said…
Kak Shami : tu laaa depa sket tak takut pd azab Allah taala tu

Yus : mak pon ckp mcm tuh jugak. tapi tuh la kalo dorang dok umah sure kene marah dengan mak ayah dorang tu yg agaknya gi jugak masjid wpun hati tak rela nak pegi.

Popular Posts