Aku yang PERTAMA :)

Assalamualaikum....

Interview?? alhamdulillah dah selesai.. aku sampai sana around 7.30am.. I waited outside while others were sitting in the waiting room. I didint go inside as I want to make sure that I am the first to register heheh and will be the first to be interviewed hehehe (betoi ak ayat haha merapu)..

Bila dah boleh masuk to the registration room (which located at 2nd floor) aku terus masuk and cari tempat betul2 depan kaunter hehehe.. and as planned, aku lah yg PERTAMA.. heheh why first? kalo first kurang sket gabranya... heheh tapi keburukkannya aku tak tau la soalan bocor hehehe

Kali ni aku rasa aku agak bersedia compared to 2 interview yg lepas hehehe... first sekali bila aku masuk room tu, aku relax and interviewer pon relax.. mungkin sbb untuk room aku tu untuk org2 yg dah ade byk pengalaman bekerja (dah berumur la kot heheh sebab bilik A heheh)

Org SPA tuh mmg best la..wpun aku byk soalan yg aku tak menjawab ikut spec jawapan yg dia nak tapi aku menjawab sebaik mungkin hehehe mana2 yg tak ingat aku kata la tak ingat. yang pasti aku taknak le menipu atau goreng hahaha...

Kak OO nak tau soalannya? hehehe

S: RMK9.. ada berapa teras?

J: Ada 5 teras

S: ok...sebutkan 3

J: tambah nilai pada ekonomi, memperbaiki sosioekonomi dan supaya lebih byk research dibuat dlm bidang ICT dan juga services
(aku tak ingat in details so aku sebut je mana yg aku ingat hehe)

S: U've got the first one right but the rest are not in order ..dan campur2 tu..(sambil gelak besar)

J: (sengih and aku bgtau la yg sebenarnya).. I have the documents, I've read it heheh tapi itu je yang ingat :)

S: berapa peratus jangkaan KDNK untuk RMK9?

J: (blurrr) erkkkkk tak ingat (adehhhhhhh... die!! die!!!)

S: haaa if u want to work in government services u have to know this!

J: erkkk Yes.. I understand... (aku mmg blurr weii tak ingat padahal aku dah baca hehehe)

ade byk lagi soalan antaranya , berapa budget untuk RMK9, pasal Dasar Ekonomi Baru, pasal Mahkamah..sebutkan jenis2 mahkamah di negara kita, Perlembagaan negara, kenapa kene ade perlembagaan.. hehehe

bahagian IT plak.. soalan ditanya oleh Wakil Jabatan.. alhamdulillah.. part ni aku dapat jawab dengan baik sbb aku tahu ajwapan bg kesemua soalan.

OSI tu kependekan drp apa? hehehe aku pon dengan bangganya jawablah Open Sistem Interconnection (hahahah jgn marah aaa hahaha soalan senang) aku siap bg tau OSI ade 7 layers and aku siap sebut lg nama2 layers hahaha

Apa kegunaan semua layers tuh. aku pon jawb le sepatutnya..aku mmg dah study dah bab nih heheh

Sekiranya anda pergi ke sebuah jabatan kerajaan and anda lihat security system tak bagus.. apa yg anda cadangkan untuk mengatasi masalah tersebut? - yg ni pon aku leh jawab.. aku ckp lah pasal penggunaan firewall la.. pastu aku ckplah pasal Ip block ler.. mcm2 ler pasal security

Database dia ade tanya.. penah guna database apa? then dia tanya apa maksud Relational database

Data dlm komputer dikira dlm unit apa hehehe...

ok... tak ingat dah apa lagi kene tanya hehe.. itu je la yg dapat diingati

Overall.. aku redha jer hehe sbb soalan pengetahuan am aku agak out sket la.. jawapan aku selalu tak memuaskan hati org SPA tu.. sbb aku tak tau dia punya scope jawapan.. contoh mcm dasar ekonomi baru.. aku bg jawapan ia dilaksanakan sbb nak atasi masalah kemiskinan dan juga nak sama ratakan sosio ekonomi antara kaum..
tapi jawapan yg dia nak ialah aku kene ckp DEB dilaksanakan disebabkan oleh tragedi 13 Mei.. then baru cerita sebab apa ia dilaksanakan... aduhh begitu sekali yaaaa...

so sebab itu lah aku redha.. kalo ade rezeki aku maka dapat la aku kerja tu ..dan aku percaya pada rezeki yg Allah bg itu. aminnnnn.. yang pasti aku dah study.. and aku mmg baca isu semasa and aku baca pasal RMK9 tuh .. siap aku study sejarah Malaysia sebab bulan Ogos ni kan bulan kemesdekaan kannn.. siap aku buat flow chart start drp kedatangan portugis lagi.. tapi apa bleh buat yg aku baca tak ditanya... yg aku dah baca aku plak lupa hehehe... redha je laa..

Pasnih aku akan buat solat hajat mintak Allah permudahkan urusanku dan mintak le lembut sket hati org SPA tuh amik aku hehehe.. InsyaAllah.. ada rezeki ada laa yang pasti aku kene tunjukkan kesungguhan aku nak dapat kerja tu..nanti barulah Allah tolong aku kann... kannn... kannn... kalo takde rezeki aku kat situ... pasti ada hikmahnya .. ok...

Nak buat keje.. kene curik2 p blogland nih hehehe maklumlah masuk opis lambat kan :)

Comments

Ayu Mohamad said…
Kak OO : tuh la agaknya kalo ditanya pada pegawai kerajaan pon sure depa tak dpt jwb kot hehehehe

swasta ni ade le anto guna jobstreet.. tapi tuh la tak usaha keras kot nganto.. sbb mmg aim nak masuk gomen nih :) tapi tadi dok pikir2 balik rasa2nya mmg nak kene anto bebanyak jugak pasa swasta nih adehhh heheh
thanks kak OO doakan sy :)
Alinlai said…
ke ke ke...payah juga ye soalan2 interview SPA tu...tak pernah rasa pengalaman interview macam tu...tapi tak pa la hang dah baca insyaAllah ok tu :)
Anonymous said…
isk isk isk .. rmk9????? saya langsung haram tak tau hahah
Anonymous said…
huh tnya peratus KDNK? cuba tny balik kat dia, encik tahu tak berapa kalau tanpa tgk dokumen? berapa peratus peruntukan yg diberi kpd RnD? huhuhuhu... soklan tu saja jer. nnt lps masuk keje kerajaan semua tu depa tak heran.
Ayu Mohamad said…
Alin : haaa begitulah seadanya.. scope terlalu besar aku pon taktau nak concentrate(sp?) kat mana.. aku dah cuba sedaya upaya dah.. so ikutlah.. kalo ade rezeki .. ade la tuu :)

Faizah : akak pon kalo tak kerana interview tuh sure tak amik kesah jugak hahaha

Atok : tu laaa kite ni haa dah penat dah nih hehehe redha je la lepas ni :)
WRA said…
wah....susahnya soklan...sampai detail gitu sekali..even for IT pun cam tu? walhal last sekali dorang jarang pakai pun benda2 yg dorang tanya tu kan?
apa2 hal pun, harap2nya rezeki Ayu kat situla nanti
Ayu Mohamad said…
tuh la kak wan.. harap2nya ade la rezeki.. yg pasti kalo takde rezeki saya kat situ mungkin rezeki saya kat tempat lain kannnn kannnnn :)

p/s : sy nya sapura mail dah up.. so bleh email guna sapuranya add hehehe kalo tak ingat klik aje kat To heheheaddress book tu sure ade :)
NONIE AZIZ said…
kalau lagilah haram aku tak reti jawap!!!!wei ni yang aku jeles ni!!!hang buat macamana gambaq kata ataih tu aku dari hari dok pikiaq macamana nak letak gambaq kat situ!!ajaqlah aku!!!
Ayu Mohamad said…
*aku menjeling-jeling manja ke arah mamarisyia itew. hihihi

huuu soalannn....takotttt..
cayalah ayu. kalo tak dapat tu, tatau la nak kata apa dahh. kalau ada rezeki tak ke mana eh. hehe
Ayu Mohamad said…
Uda weii hahah ko tu lupa dah ler tuh hahaha ko pakai id aku tuh hahahahaahahahahahahah
MR tu semua si Uda yg buat.. aku upah dia hahahaha
Lan Rambai said…
mak datuk.. susahnya soalan orang SPA tu... aku dulu byk sembang pasal kerjaya aku sebagai salesman jer hahahaha.
Anonymous said…
Lan : haa tau takpe hahahaha.. mmg killer gituuuuu :P redha je la hehehe
-Ayu-

Popular Posts