Kenangan itu...

Assalamualaikum....

Bulan ramadhan ni tingat plak kisah zaman2 remaja dulu.. zaman masa muda belia hehehe (sekang ni muda jugak.. tapi muda tak belia dah la hahahaha).. especially zaman2 dok kat asrama dedulu...

Masa kat MRSM kuantan dulu.. bilik aku F13.. bilik yg paling depan sekali.. dekat pintu masuk berhadapan dgn pintu dewan makan.. selalu.. lepas habis berbuka puasa jer mesti ade le makanan yang dibaling ke tingkap bilik kami.. selalunya daging ler.. kdg2 kuih.. aduhhh sabo jek la.. kami mmg selalu kene tutup tingkap bilik...

selalu time bersahur pompuan ni jarang ke dewan mkn untuk mkn di sana. kami lebih suka bungkus je bawak balik bilik.. and kami lebih suka benonya siap2 beli kat cafe masa mlm sebelum tu atau kat gerai2 yang dibuka dalam kawasan maktab..so pagi2 tu nanti dengar le budak2 lelaki tuh jerit2 suh kami bangun sahur :) aduhh sabo jeeeeeee

masa kat UUM plak.. aku la org yg paling rajin sekali bgn sahur sbb aku mmg takleh kalo tak bersahur.. kalo idak nanti perutnya mmg le bergelodak2 aje heheh pedih banget! so mlm2 buta tu aku akan masak nasi goreng (dlm rice cooker) ke atau apa2 je la untuk dimkn waktu bersahur.. while kengkawan aku plak lepas aku masak je sure dorang akan mkn dulu makanan yg aku masak tu..

tapi aku ada sorang bespren yg mmg tak suka bangun sahur (tp dia kata dia dah bgn dah sahur sekang ni minum air je la tapi nya.. hehehe).. dan bespren aku ni plak jenis yg tak suka mkn kuih raya...

nak dijadikan cerita, masa tuh dah dekat2 nak raya la.. kire nya mood nak beraya tuh dah ade la.. and sesapa yg tempah kuih raya dah dpt le kuih raya nya termasuk le aku.. so bila sahur je aku mestilah mkn kuih raya yg aku konon2 beli untuk mak aku kat KL tu...

satu hari aku gerak ler kawan baik aku tu.. aku gerak dia bgn sahur seperti biasa tanpa jemu wpun aku tau dia sure tak nak bangun punya hahahaha.. mcm2 cara aku buat untuk pujuk dia mkn.. so pagi tuh aku dengan bersemangat giler telah pun mendapat satu idea...

"kalau aku ajak Ina makn kuih raya mesti dia nak bgn punya.." kata aku dlm hati...

tanpa berlengah lagi aku pon gerak la kwn baik aku tuh... dengan semangat nya sambil pegang kuih raya ditgnku untuk ku umpan kan pada kawan baik aku tuh...

malangnya..............

kawan baik aku sikit pon tak heran.. dia tidoq lagi nyenyak ade la.... aku siap ckp lagi "satgi kamu terliuir nanti .. haaa aku taktau..."

bila dah siang tuh kawan aku ckp la kat aku "hang lupa ka aku mana suka mkn kuih raya..."

adehhhhhhhh... salah strategi rupanya aku!

Kepada kwn2 semua.. sekali lagi.. Selamat Berpuasa.. semoga kite semua dapat menjalani ibadah puasa dengan baik dan semoga mendapat keberkatan daripada Yang Maha Esa.. aminnnn....

p/s : bulan puasa ni mood nak menulis menurun sket hehehe..

Comments

ZaKiN said…
uiii..tak makan kuih raya..?? boleh jimat kuih raya tuan rumah kalo cengitu.. huhuhu...
Sya said…
Ayu... Selamat Berpose, walaupun terasa tak best berpose kat hostel tapi bila dikenangkan .. nostalgia gitu
Alinlai said…
chek pun kureng skit dengan kuih raya ni...orait gak kan sebab la ni gula payah nak dapat... jimat dah tu ke ke ke
Mummy Rizq said…
aleee... yang paling tak tahan buka kat hostel is the ikan "jacket"..

on the other note.. I LUVVVVV kueh raya. i wouldn't miss to taste each and every piece of the kueh raya kalau menziarah ke rumah org....
NBK466 said…
Apa jeling2 kat den nie??? Den tak pernah sekali2nya dok baling2 lauk kek asrama p'puan maso kek MRSM Kuantan dulu.....hu.hu..hu...
RaFFLeSiA MeRaH said…
RM suka kuih raya kalau time tak raya, kalau time raya, cam jemu jer tgk kuih raya...hehehehe..tapi x lah sampai x suka makan...sbb RM ni tolak batu ngan kayu jer kalau bab2 makan ni...
VitAmiN said…
heheh..entry mengimbas knangan gak ke kak ayu..saya pon tak brapa de mood nak nulis..kengkadang je rajin menengok blog org..hiii
Lan Rambai said…
aparaa. ko ni ayu.... patutnya ko umpan dia ngan lemang ker rendang ker baru dia bangun kott... aku posa2 ni mood kerja tarak tapi mood blog hopping macam biasa hahaha
Ayu Mohamad said…
MK : kalo nak tau....kwn baik akak tuh skang bisnes kuih raya hahahahahaha (wpun dia tak suka kuih raya)

Kak Sya : ha ah sgt la nostalgia nye hehehe

Alin : aku beli jaaaa sambil2 jual sama (jual bg pihak org.. dptla untung singgit 2 hahahaha)
Ayu Mohamad said…
MB : betoiii ikan jaket adalah ikan wajib bagi kami tghari jumaat hahahaha... ko dgn aku sama.. kita serupaaa... I luvvvvvvvvvvv kuih raya too! hahaha aku kalo gi umah kuih raya le aku capai dulu. aku carik yg cun2 jer hahaha

NBK : hahahaha terasa ker? hahahahaha

RM : yaaaaa yaaaaaa kita sama hahaha bantai jerr hahahahaha

Leen : akak kalo takd emood nak tulis.. mood baca pon ilang hahahaha

Lan : haaaaa yo la tu.. mana la aku nak cari rendang dgn lemang tuh hahahaha
Anonymous said…
sungguh ka ayu ina tak makan kuih raya? iye iye jer dia promote kuih raya makcik dia kat aku, siap buat ranking lagi tu

*mama qistina*
Anonymous said…
aku plak rindu nak solat terawih..selalunyakan, awal2 posa nih penuh sampai kena solat kat tangga..bila dah nak masuk 10 last, sunyi jek surau..

sedihkan? patutnya, lagi akhir lagi la direbut peluang tuh...
Cik Tat said…
hehe...kat asrama rice cooker bukan nama rice cooker, dah tukar jd multipurpose cooker dah..goreng bihun, goreng nasi, kekadang megi pun masak dalam tu..
Anonymous said…
ko F13 ek? aku dulu F8, hujung sekali. Aku sesungguhnya 2 tahun kat sana sekali pun tak pernah aku bangun sahur. muahahah. Makcik Badar masak tak sedap!!

Tapi kes baling daging keras cam batu kena budak2 bilik mengadap Blok G tu memang legend ler. hehe
Idham said…
:) ilang nulis blog tak pe ayu....mood berpuasa dan mood dgn anak2 dan hubby menten cukup la tu...

idham
Ayu Mohamad said…
Ena Sam : hahahaah dia mmg tak suka tapi dia tetap juai kuih makcik dia hahaha.. aku selalu jadi tester hahahahaha

Oren : ha ah aku dedulu yg pompuan solat kat tempat rekreasi sebelah cafe.. kite org cuci bersih2 and solat ramai2 kat situ..yg lelaki kat surau ..

Jem : yaaaaa betul tepat sekali hahahahahahaha multipurpose cooker semua hentam dlm rice cooker tuh.. goreng ikan masin pon dlm tuh hahaha
Ayu Mohamad said…
Rin : hehehehe ha ah ko F8.. yaaaa mmg itulah hakikatnya... depa suka baling kat bilik kami la especiallynya.. dah tentu kuo je dewan mkn nampak le tingkap bilik kami.. haaa apa lagiiiiiii... gedebuk leee bunyi daging2 yg tak berdosa itu dibaling hehehehe

Abg Id : ya mmg betul tu :) asalkan mood nka masak utk berbuka dan sahur tetap maintain pon dah cukup bagus.. kan.. :)
Rakimi said…
patutnya siram je dia ngan air, grenti dia bangun
zino said…
mood menulis menurun.. berat badan menurun ke tak? hehe
Kiah Kardashian said…
hahha...sabo ajerla

saya mmg paling rajin bangun sahur masa duulu.macam akak lar...masa kat u dulu cara saya bangunkan kawan saya yang malassahur senang ajer; baling mercun pop pop depan bilik...heheh
Sastri said…
Sas ni, kalo boleh mmg malas nak bangun sahur... tapi mak plak jenis yg insist kena gak bangun sahur... tiap2 pagi dia akan tepon utk make sure sas bangun sahur... tapi dah tua2 ni, mmg kena sahur la walau tak lalu... kalo tak perut ni asyik berkeroncong manjang...
Sastri said…
This comment has been removed by a blog administrator.
Ayu Mohamad said…
Kimi : isk tak sampai ati ler pulak kannnnn

kakZ : laaaa ya ka hehehehe canggih la mak akak :)

Bro Zino : hehehe turun jugak.. ade le 2 kilo hehehehe

Zakiah : alaaaa kalo baling mercun nanti kene marah la pulak.. silap2 kene tangkap dgn warden hahaha.. abih.. bilik kiteorg mengadap umah warden hehehe

Sas : mmg tak tahan kalo tak sahur.. kami sekeluarga.. sahur = wajib mcm berbuka juga hehehe
aNIe said…
Ayu...selalunya kalau belikan kuih raya untuk mak dikampung tu...sempat tak untuk dibawa balik ...atau abis kat hostel je? Heheheh....macam2 cerita bulan pose ni ye...
Sherin de Souza said…
Syokkan puasa masa sekolah asrama? Rindu la... Ramai-ramai bangun sahur, pergi beli kuih nak buka, berbuka, ke masjid lepas tu balik dari rumah lepas cuti raya dapat rasa semua kekawan punya kuih raya!
Ayu Mohamad said…
Kak Lady : hahaha mcm tau-tau aje akak nih hahahahahahahahahaha

Sherin : mmg syok tauu heheheeh... paling syok lepas raya kan sherin sbb leh mkn kuih kwn2 hehehhe
Alinlai said…
letih posa ka ayu...tak larat update ke ke ke
Angah said…
Ooooo sekolah kat MRSM Kuantan ek, ada kawan dulu kat sana, nama dia Suzalwati Ibrahim. Pastu cikgu bahasa inggeris Allahyarhamah Puan Rokiah Ahmad. Tak tau Ayu kenal ke tak?
zino said…
selamat meneruskan ibadat puasa...
Ayu Mohamad said…
Alin : mood tak mai hahahaha

Angah : Suzalwati tuh tak perasan le.. mungkin junior kot .. aku batch 91/92.. Puan Rokiah tu kenal.. putih2 kan.. cantik orgnya.. ramah.. dia dah meninggal ek? Innalillahhiwaiinailaihirojiun.. baik sgt dia tu.. kalo dia buat kenduri selalu dtg umah dia tolong dia... uwaaaa... moga rohnya ditempatkan ditempat org2 yang beriman.. aminnnnnnnnnnnnnnn
Ayu Mohamad said…
Bro Zino : tenkiuuuuu :) same goes to u

Popular Posts