Masih seperti dulu...

Assalamualaikum...

Dalam perjalanan ke pejabat tadi, aku dengar ceramah ustaz kat radio KL FM kebetulan tajuk arini ialah tentang selawat ke atas nabi kite.. Nabi Muhammad sollallahu'alaihiwassalam..

Ustaz cerita pada satu ketika dulu ade seorang anak muda sewaktu dia membuat tawaf pemuda tu membaca selawat ke atas Nabi s.a.w setiap kali melangkah. Selangkah tapak, disertakan dengan 1 selawat dan seterusnya sehinggalah pemuda tersebut ditegur oleh seseorang..

Kata orang itu, "wahai pemuda, kenapa dalam setiap langkahmu kau sertakan dengan selawat ke atas nabi s.a.w tidak seperti org lain yang membaca doa sewaktu melakukan tawaf"

Maka jawab si anak muda itu, satu ketika dulu sewaktu ayahku meninggal dunia , muka nya menjadi hitam. Aku telah menunggu jenazahnya sementara menanti untuk dikebumikan sehingga aku terlena disisinya. Dalam lena ku aku terlihat seorang lelaki serba putih dengan wajah yang bercahaya dan bersinar-sinar.
Lelaki itu kemudiannya menyapu wajah ayahku dan secara tiba-tiba wajah ayahku menjadi putih semula malah lebih bertambah berseri-seri. Lalu aku bertanya kepada lelaki itu "siapakah tuan hamba?" maka jawab lelaki itu "akulah Rasulullah" maka pemuda itu bertanya lagi apa yang menyebabkan muka bapanya hitam dan kemudian putih kembali.. Lalu jawab Rasulullah s.a.w "muka bapamu menjadi hitam kerana dia banyak melakukan dosa kepada Allah taala.. tetapi disebabkan dia selalu berselawat ke atasku maka aku datang memberi syafaatku ke atasnya.."

Ustaz kata lagi.. banyakkanlah selawat especially bagi mereka-mereka yang dalam keresahan atau kegusaran. Byk benda yang kite buat perlulah kite berselawat ke atas nabi supaya mendapat berkat.
Setiap hari kalo 10 kali selawat di waktu pagi dan 10 kali di waktu petang, kite akan diberikan syafaat oleh Rasulullah s.a.w..

Ustaz kata lagi.. kalo kite ade bende yang kite nak tapi kite blom dapat, selawat lah byk2... disamping kite memang berdoa pada Allah taala...

masa tuh kan.. terus terbetik kat hati aku,
rupa-rupanya topik hari ni memang untuk aku yang sedang berduka lara ini.. Ya Allah besar sungguh kuasaMu Ya Allah... sesungguhnya Kau Yang Maha Mengetahui atas segala-galanya.
Aku redha atas segalanya.. aminnnnnnnn

thanks pada kengkawan yang mendoakan dan cuba menceriakan hidup aku hari ni.. Allah sahaja yang dapat membalasnya..

See ya when I see ya..

Comments

Anonymous said…
sabar ye ayu..seme yg berlaku akan ada hikmahnya...sabar ok..:)
Hazelsyd said…
Ayu,
Sabar yer ayu... aku turut mendoakan ko... ada rezeki ko tu... adaaaaaa... jgn lupa habaq kat aku no brita2 terkini ...
Ayu Mohamad said…
Kadok : Thanks kadok.. :) aku sabo ni hehehe

Ija : aku pon mendoakan kamu jua.. moga2 nanti bila semua dah settle down ade lah rezeki kite nanti.. Allah itu Maha Mengetahui kan..
zino said…
apa yg berlaku ada lah dugaan dari Allah kepada insan2 yg dia sayang..
achik said…
salam kak Ayu..

insya-Allah, ada rezeki nanti.. :)
Ayu Mohamad said…
Bro Zino :yer seharusnya saya ingat pesanan ini sentiasa! Thanks..

Achik : Thanks a lot.. mudah2an ade rezeki akak nanti :)
Abang Long said…
Jangan ingat ganjaran hasil dari selawat, tapi ingat fadhilat selawat.
Ayu Mohamad said…
Abg long : ada beza eh fadhilat dan ganjarannya tuh ? maafkan le saya yg jahil ni bertanya hehehe
en_me said…
me insaf dgn kelemahan n kekurangan yg me ader..
Ayu Mohamad said…
en_me : ye laa kite semua serba kekurangan
cendawanintim said…
Salam kenal2,

naper sedih2 nih...jangn sedih2 ok...tak besh..

saya link awak erk..
Ayu Mohamad said…
cendawanintim : salam kenal juga.. ok saya link awak juga
ayu, jangan sedey.. xper.. len kali leh g honey moon lagi ok..

happines comes within our soul,coz wherever we are, no matter how far the radiance shall always cover even the longest distance..

;D
Ayu Mohamad said…
Sid : thanks! :)

Popular Posts